onsdag, oktober 06, 2010

Sjukvården!

Det finns en del människor som tydligen lever i ett annat land än jag trots att vi bägge kallar  det här landet för Sverige.
De påstår att tex sjukvården inte fungerar för "vanligt" folk och att det är dyrt!

Idag när jag vaknade så insåg jag att jag måste söka läkare för min hosta och andra besvär.
Min husläkare har telefontid mellan 9-10 varje dag med något litet undantag.
Ringer prick nio och får då beskedet att han är på kurs men att det finns en annan läkare som tar hand om hans patienter. Ringer henne och får svar inom 1 minut. Tid klockan 11 idag! Provtagning strax innan så att hon har resultatet på sin dataskärm när jag sätter mig ner hos henne.
Undersökning och medicin skrivs ut. 150 kronor i kostnad som läggs till det jag har betalat under året. Nästa gång frikort eftersom jag nått gränsen på ca 1000 kronor.

Sedan kommer jag inte att betala ett enda öre, samma sak med medicinen där jag redan har frikort!
Sjukvård i Sverige är billigt! Jämför med vad folk betalar för tex en flaska whiskey på bolaget!

Visst kan det vara skillnad på sjukvården beroende på var man bor och detta är ett argument för att slopa landstingen och låta staten ta över . I Norge har man gjort så med mycket gott resultat.
Det visar sig ju på en gång att vården blir mer lika överallt med staten som ansvarig. (Så skulle för övrigt även skolorna drivas.)

Skillnaden kan vara stor och jag ska ge ett exempel ur mitt liv. När jag bodde i Malmö så drabbades jag av oerhörda buksmärtor pga gallsten. Jag fick vänta från 07.30 till klockan 01.30 innan de tog in mig och gav mig smärtlindring.

Läkaren som kom in där mitt i natten var fullkomligt slut efter ett pass från 07.00 på morgonen och hon var ensam på hela akuten och hade 40 patienter kvar. Att hon beklagade sig förstår jag.

När jag hade flyttat upp till Stockholm så åkte jag på samma elände igen med stora smärtor. Ringde sjukvården och de skickade ambulans hem till mig.
Så fort ambulanskillarna hade kollat mig så fick jag smärtlindring och sen åkte vi iväg till Södersjukhuset.
Jag blev så väl omhändertagen så jag var häpen. Aldrig någonsin hade jag upplevt något liknande nere i Malmö.
När jag efter några dagar fick ett telefonsamtal från sjukhuset där de ville ställa några frågor om vad jag tyckte om sjukhuset och deras  sätt att arbeta så trodde jag knappt det var sant.

Många skäller från de rödgröna över just sjukvården men de har nog ringa erfarenhet hur det verkligen fungerar. Jag har haft starr och blev opererad inom en vecka. När jag fick diskbråck så fick jag min undersökning av de bästa inom detta område. De var beredda att operera mig om jag ej blev bättre.

När politiker svartmålar och faktiskt även ljuger så känner man inte igen sig och man väljer politik utefter sina erfarenheter. I just Stockholm så kollapsade socialdemokratin och fick valresultat som de inte har haft på  snart 100 år. Lågt, mycket lågt ,Stockholmarna har tappat förtroendet för dem.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate