Visst är det trång på vissa delar av järnvägen idag och det är gamla försyndelser från de regeringar som suttit förut.(Läs (S))
I valet så var det ingen som tog tag i den linje som borde ha byggts för länge sedan, Jönköping -Malmö. Gamla Banverket har alla planer för detta bygge klart men har väntat förgäves på tillståndet. Istället blev det kohandel mellan (S) och (MP) och Botniabanan byggdes för mycket dyra pengar.
Järnvägsproppen låg ju inte efter Norrlandskusten utan den finns från Stockholm och söderöver.
Det är ju här som huvuddelen av passagerarna finns dessutom. Någon lönsamhet kommer man aldrig att kunna få på Botniabanan!
Om man verkligen vill satsa på järnvägstrafik ner över Europa så måste man bygga nya banor, gärna snabbtågsbana just mellan Jönköping-Malmö.
DB i Tyskland vill börja köra direkttåg från Stockholm-Berlin med sina nya tåg och i framtiden med en bro över Rödeby-Puttgarten så öppnar sig nya möjligheter för bättre kollektivtrafik.
Järnvägen är framtidens melodi men det gäller också att bygga på rätt ställe!
Här nedan finns lite trevliga länkar till olika bolag som redan idag kör på banorna:
http://www.connex.se/tmpl/XStartPage____26702.aspx?epslanguage=ML
http://www.dsb.se/
http://www.bahn.de/i/view/SWE/se/index.shtml
http://www.tagkompaniet.se/
http://www.oresundstag.se/sv/Startsida-Otag/
PS!
Restaurangvagnen
Veolias tåg till Åre har naturligtvis en riktig restaurangvagn! En stor del av vår reseupplevelse är att kunna njuta av en god middag tillsammans med ett glas öl eller vin. På morgonen i riktning mot Åre serverar vi frukost, bestående av smörgås, juice, kaffe eller te och yoghurt. Det finns också ett utbud av smörgåsar, godis, fikabröd, läsk och vatten. Vill du hellre ta med din mat till kupén så går det naturligtvis lika bra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar