tisdag, januari 04, 2011

När tågen gick i tid! (NaziTyskland)

http://www.svd.se/opinion/kolumnister/olawong/inte-vinterns-fel-att-tagen-inte-gar_5844391.svd

Ola Wong är ute och cyklar igen men denna gång på tåget. Han jämför Kina och Sverige och hur det stora järnvägsbolaget där är bättre på allt.

Så drar han i som vanligt att det är 33 olika tågoperatörers fel! Var han nu får denna siffra från ?? Han måste ha räknat in alla sk lokalbolag d.v.s. länstrafiken vilken sedan många år finns över hela landet. Öst-göta trafiken-skånetrafiken -värmland osv.
De har funnits så länge jag vet , även när SJ hade monopol. Det var ju nämligen så att SJ ville köra de stora linjerna och de olönsamma köptes upp av dåvarande Rikstrafiken. Allt har samlats numera inom Trafikverket vilket är en utmärkt idé.
De har det övergripande ansvaret för järnvägar,vägar,broar osv.

Inom trafikverket finns också det gamla Banverket vilket knoppades  av från SJ 1988.  Beslutet har inte varit framgångsrikt utan orsakat konkurens mellan cheferna och dåligt samarbete vilket har skadat järnvägen i Sverige. Dessutom har politikerna lagt sig i med dåliga beslut som har bundit Banverket ekonomiskt. Man fick riksdagsbeslut om att bygga Botniabanan genom kohandel mellan (S) och (MP).

Dessa jättebelopp hade behövts där järnvägen används mest.(Stockholm-Göteborg-Malmö-Oslo)

Ola Wong talar om saker han inte begriper utan han låter sig bedåras av Kinas utveckling på samma sätt som vissa skribenter på 30-talet lät sig bedåras av Hitlers Tyskland och Mussolinis Italien. "Tågen går numera i tid"!

Varför de började gå  i tid liksom bygget av motorvägar var ju en planering inför kriget som skulle komma. Kineserna kanske tänker på ett likande sätt men de erövrar ju världen utan krig, de köper upp världen!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate