lördag, januari 08, 2011

Ibland blir man lurad!

 Det kom ett meddelande från Oracle alltså fd Sun M , de som gör Open Office osv.
Jag fick veta att de hade fixat till sitt Linux.op  så version 5 gäller nu. Mmm det lät lite spännande och jag började på ta ner det från deras server. 5 cd skulle brännas och det är lite ovanligt idag. De flesta  Linux.op nöjer sig idag med en cd sedan jobbar man på själv med att via internet ta ner det som behövs efter tycke och smak.
Enterprise heter Oracles Linux och det bygger på Gnome vilket både Ubuntu och Debian plus många andra gör. Ett enkelt och lättöverskådligt program och grafik.

Nå , det var hur lätt och enkelt som helst att installera, fort gick det också.
Sen kom överraskningen!

När jag skulle se om det fanns några updates till firefox och andra program så gick inte detta.

De ville att man registrerar sig samt betalar en avgift varje år.

NEJ, sånt gör jag inte eftersom det finns en uppsjö av gratis Linuxprogram och OP.

Bort med den och då tänkte jag att jag skulle testa Fedora som sponsras av Red Hat. Version 14 var den uppe i och när jag testade den senast var det version 9.
Fedora håller på de gamla reglerna vilka idag är lite svåra att förstå sig på.Allt ska vara sk "fria" program. Bara rena linuxgrejor kommer in, alltså svårt med ljudfiler och andra program som idag är nödvändiga om det ska fungera.

Det har alltid funnits "knep" för att få in sådan programvara så att musikprogram ska kunna spela andra filer en rena linuxfiler som ogg !

Nu gick inte detta av någon anledning längre. Alla länkar till de som har försett tex Fedora med insticksprogram vägrade att fungera.  Annars var Fedora snabb och lätt att jobba med. Bryr man sig inte om ljud och video då är det ett utmärkt gratisprogram och det är möjligt att det inom snar framtid är lätt att få tag på de filer man behöver. Varken Picasa eller Chrome fungerade heller, däremot Real Player som fick lite ljud i skällan ihop med flashplayer som faktiskt gick att plocka ner från Adobes sida.

NEJ sa jag återigen sen blev det Ubuntu.
Ubuntu är i dagens läge totalt utan konkurens, allt fungerar perfekt med alla dessa program som man behöver. Inget snack om att inte Chrome eller andra Googleprogram inte fungerar!
Alla typer av ljudfiler fungerar osv.
Nej , nu kommer det att dröja länge innan jag testar något annat operativsystem.

Ubuntu är det som gäller!

http://www.ubuntu-se.org/drupal/

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate