måndag, december 20, 2010

Från min IDG-blogg!

Google Chrome OS

Skriv en kommentar
20 December 2010 13:19
Hittade en länk till detta Linuxsystem och tog ner det och la in det på min exprimentdator.
Såg redan vid upppackningen att det var en SUSE-OS där Google lagt in sina program från början. (Picasa-Gmailåtkomst osv)
Jodå ,jag har ju testat SUSE tidigare, nu var den uppe i version 11.3 och den gick bra. Men, för en ovan Linuxanvändare är den här mycket krångligare i många avseenden mot Ubuntu.
Svårare att hitta i samt en sak som irriterade mig mycket. Det trådlösa nätverket  vägrade att fungera vad jag än gjorde.(D-link)
Detta problem har jag alltid haft med de olika SUSE jag testat, det slutar alltid med att lan-sladden måste fram.
Körde med denna OS ett par dagar och vissa genvägar till andra program som jag vill ha på min dator hittade jag efter lite letande på webben. (SUSE använder sig av RPM  till skillnad mot Ubuntu som har Debians  system för program)
Nå att packa upp program går ju bra vilket man än använder så det var bara att installera det som behövdes.  Men när jag tillslut inte kunde finna någon lösning på nätverksproblemet så gav jag upp och körde över hela SUSE med Ubuntu igen. Fort och bra och ALLT fungerar perfekt. Även det trådlösa!
Det är för mig lite konstigt att inte Google gör en deal med Ubuntu istället. Lättare för den ovane att hantera och som sagt var allt fungerar från början. Mer programvara dessutom att kunna ta ner från programbiblioteket plus att tex Google själv tillhandahåller alla sina program just för Debian-Ubuntu d.v.s. som deb . Dessa går numera att packa upp via programcentralen! Perfekt!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate