söndag, september 09, 2018

Svenskhet?

När jag bodde i Rosengård lärde jag känna en familj från Turkiet. De hade bott många år i Sverige men kvinnan i familjen hade aldrig lärt sig svenska. Hon gick sällan ut från hemmet. Isolerad. Kunde inte ens handla i en affär utan tolkning. 
Samma upplevde jag många år senare på mitt arbete på Kirsebergs SDF. Små barn tolkade åt föräldrar. De var inte nyanlända utan hade bott i många år i vårt land.
 Att de inte hade arbete berodde med stor sannolikhet på detta med bristande språk. De var inte ens i närheten att bli svenskar. 
Det var detta Åkesson försökte säga men blir dragen i smutsen istället. Man måste tala svenska för att låsa upp dörren till Sverige.
De som bara läst de ord som SVT la ut till en början har ju totalt missuppfattat Åkesson. Det är inte hederligt att göra så.
Men det är bekymmersamt att en hel del annars kloka personer inte förstår vad Åkesson sa. Varför denna blockering?
Om jag är arbetsgivare i en utåtriktad branch så skulle jag aldrig ens komma på tanken att anställa tex en somalisk kvinna med de kläder dessa troende har på sig och inte kan tala svenska begripligt. Tyvärr är det ju så att det inte är frågan om välgörenhet när man anställer människor.De ska kunna sköta ett jobb.
Jag har ju suttit i sådana befattningar där jag har mött dessa invandrare utan det svenska språket i sin hand.De är utanför vårt samhälle och har mycket svårt att komma in.
Har man dessutom en negativ inställning till både vårt land och dess befolkning så fungerar ju ingenting för dem.
De flesta svenskar är välkomnande till de som uppriktigt kämpar för att just bli svenskar. Jag har personligen i alla mina år arbetat sida vid sida med folk från massor med andra länder, inga problem.
Under några år på 70-talet var nästan alla mina arbetskamrater från andra länder. (Stålverket i Nyby Bruk)
Bättre arbetskamrater har jag aldrig haft.
Det blir ju illvilligt när man blir påklistrad en brun etikett av människor som inte ens vill läsa eller höra på vad man har att säga.
Jag är emot den invandring som pågått i många år nu eftersom den på många sätt har lett till ett sämre Sverige för så många. Inte minst för de som hamnar ute i förorten.
Att vara rasist är att förakta andra människor från andra länder och detta är få inom det svenska folket.
De omogna skriker rasist åt alla de inte gillar. Ett missbrukat ord idag.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate