torsdag, september 13, 2018

Ofriheten på internet!

Internet har sedan tidigt 90-tal genomgått stora förändringar, mycket till det bättre men även på några punkter till det sämre.
Jag ska ta ett enda exempel av alla de många jag skulle kunna påvisa.
Jag la ut en liten video på min lilla dotter när hon dansar. Musiken i bakgrunden en kort stund på ca 15 sek är en låt med Björn Afzelius.
YouTube hörde av sig rätt snart med ett yrkande från de vilka ägde rättigheterna till Afzelius musik. Om jag inte tog bort den lilla videon så skulle jag få ett vite på 50.000 kr!
YouTube rådde mig att följa detta eftersom de hade flera exempel på människor likt mig med korta videos vilka hade blivit fällda.
Jag försökte argumentera med dessa ägare med argumentet att om folk hörde denna lilla bit av låten så kanske de skulle bli intresserade och gick till affären och köpte en cd med Afzelius.
Men det var att tala för döva öron.
Jag hade också en mängd radioinspelningar från 80-talet med Alternativradion i Malmö där vi dels hade betalat vår avgift för att sända och dels betalat Stim-avgifter för musiken. Men ,men det blev till att ta bort dessa dokument från dessa sändningar.
De är giriga helt enkelt och skjuter sig själv i foten.
Och vi som hävdade detta fick ju rätt, CD finns knappt att köpa idag.Lika dött som stenkakan blev när tekniken utvecklades.
Oerhört många av de bolag som har agerat har människor i sin ledning vilka inte förstod ett dyft vad de höll på med.
Fildelningen tex ,de gjorde allt för att stoppa denna teknik utan att förstå vad denna teknik innebar. Utan den så hade inte tex Skype eller Spotify existerat idag.
Nu har majoriteten i EU röstat för att det ska bli ännu fler filter likt de som YouTube  mfl redan har haft i åratal.
Det är ju värt att kolla upp hur tex Sveriges politiker har agerat och röstat. Sveriges regering har varit positiv till mer filter och försvarar sig med att konstnärer ,skribenter,tidningar,fotografer osv ska kunna få skälig betalning för sitt jobb.
I samma minut man genomför dessa filter så måste man också överföra massor med poliser till att börja jaga lagöverträdare på det här området.Poliser som behövs till viktigare saker.
Tidningarna i Sverige har generellt genomfört sk betalväggar och det innebär att tex jag inte längre har råd att skumma igenom   dagens ledarsidor vilka borde vara helt fredade från avgifter.
Ju mer internet anpassar sig efter Kinas kommunistiska parti och dess syn på "frihet" desto mer ointressant blir detta en gång fria medium.
När jag inte kommer att ha råd att länka till tex en intressant artikel i en tidning, då är det ingen debatt möjlig på ett klokt sätt längre.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate