onsdag, november 03, 2010

Vällingby 1952-2010

Idag åkte vi ut till Vällingby, där har jag inte varit sedan 1952. Då var stadsdelen helt ny med T-bana och ett centrum som drog till sig uppmärksamheten.
Studiegrupper från många andra länder kom dit för att se och uppleva något nytt i stadsplanering.
Själv var jag tio år gammal och mest intresserad av tunnelbanan. En grabb från landet ville ju prova denna nya bana.
Kom hem till Torshälla och berättade för polarna om det stora äventyret.


Idag såg jag med andra ögon på denna förort. Luftig och fin var det första jag tänkte på.
Byggnader som var olika men ändå passade ihop. Ett riktigt bra köpcentrum där det mesta fanns tom. Skånefirman Kjell o Co!


Vi gick in i det nybyggda huset med många flotta affärer och fann ett varuhus med högt i tak och lagom ljus.
Inte mycket till fyrkantighet heller utan det gav ett "runt" intryck. Åkte upp till våning två där det fanns en rätt så stor Italiensk resturant. Tog deras hälsotallirik toppad med nysskalade räkor. Underbart!
Allt var perfekt. Personalen varm och god och verbal! 100 % på allt det vi fick från salladsförrätt till blandad fruktkompott.
Jag blev glad i Vällingby och återvänder gärna dit!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate