"Man når inte fram till de önskvärda kunskapsmålen om eleverna arbetar med att redovisa svenska landskap eller räkna upp fakta om något europeiskt land avseende antalet människor som bor i landet, vilket språk de talar, vad huvudstaden heter och namn på några floder och berg. Denna kunskapsförmedling bygger på 1800-talets geografiämne och speglar den tidens bildningsideal."
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bjorklund-kor-over-experterna-om-geografi_5651673.svd
De är många dessa lärde män som som dissar Björklund och utbildningsdepartementet.
Jag lyssnar ofta på radio på nätterna och de har då och då frågesport med tämligen enkla frågor.
Ofta ringer det in människor som inte kan tex. tala om vad den stora gamla lärdomsstaden i Skåne heter och liknande frågor.
Jag påminns då om en fråga som en arbetskamrat ställde till mig. Hon sa att hon hört att jag och en annan arbetskamrat talade om Afghanistan : "ligger det bredvid USA " frågade hon mig!
Hon var i trettioårsåldern och hade gått grundskolan och gymnasium i Malmö.
Trodde att hon skämtade med mig men ack nej. På radions diverse frågor på nätterna så hör jag samma slag av "ickekunskap" och undrar då vad de hade lärt sig i skolan under så många år som man går numera.
De skrivande lärda tycker inte heller att det är så viktigt med kunskaper om vårt land eller tex vad huvudstaden i Frankrike heter. Frågan är då vilken skola de har gått under sin utbildning ,de borde väl inse att det finns ingen motsättning i att lära sig allmänna kunskaper om vårt land eller andra länder.
De talar om "en globaliserad värld" och "klimatändringar" precis som om detta är i motsättning till andra kunskaper.
Från min utsiktspost ter sig deras inlägg lite fånigt och överarbetat.
Inte ger de mig heller någon större respekt pga av sina teser!
Utbildningsdepartementet har nog gjort en bra ändring i förslaget om ny syn på ämnet geografi!
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/fakta-och-samband-hor-ihop_5660547.svd
1 kommentar:
Har du tänkt på att de vuxna människor vars kunskapsbrist du häpnar över har gått i en skola där faktakunskap varit prioriterad?
Den rimliga slutsatsen att dra av det är att man inte lär sig sakerna bara för att de står uppskrivna bland målen.
Skicka en kommentar