tisdag, november 09, 2010

Aron Flams blogg om Åsa Linderborg.


BONNIERKONCERNEN

ARON FLAM

Därför har Åsa Linderborg fördomar om judar

Jag får inte kalla Åsa Linderborg antisemit eftersom det genast för tankarna till ett spontanheilande skinhead. Så jag nöjer mig med att säga detta; jag tror att Åsa Linderborg har fördomar mot judar. Och om man frågar henne om det så tror jag att hon kommer att säga att det inte är hennes fel - det är judarnas. Det skriver komikern Aron Flam.

OM FÖRFATTAREN

Aron Flam är komiker.
www.aronflam.com
När får man antyda att någon styrs av fördomar mot judar? När får man kalla någon för antisemit? Måste en person paradera upp och ner för gatorna iförd nazistuniform för att någon ska reagera? Jag vet att det genast ter sig suspekt att jag som är jude skriver om detta. Jag vet också att det kan tolkas som att jag rycker ut till Bonnierkoncernens försvar. I alla fall för den som är, just det, antisemit.
Antisemitism behöver inte vara en förintelse. Det är bara att man har fördomar mot, eller om, judar. Svårare än så är det inte. Jag definierar mig delvis som jude. Det är en del av vad jag kallar min kulturella identitet, i den ingår även svensk, och man, och komiker. Jag tror inte på Gud, jag håller inga traditioner, och om jag gör det så är det samma sak som en ateist som firar jul.
Jag anser givetvis att Bonnier ska granskas. Även om det ter sig suspekt från början att det görs av deras största konkurrent. Jag anser också att man får, och bör, kritisera Israel. Men jag tycker inte att det handlar om det nu. Jag tycker att detta handlar om Åsa Linderborg. För det här är en person som ständigt slirar långt över gränsen för vad som är legitim Israelkritik.

På en debatt på ABF-huset i Göteborg 2008 sa Åsa Linderborg att det västerländska intresset för andra världskriget började 1982 och var en avledning till att folk i väst inte skulle ägna för mycket uppmärksamhet åt Israels invasion av Libanon. Uttalandet är givetvis absurt. Hela västvärlden var inblandad i det kriget och utanför Sverige, som inte deltog, har nästan varenda person i hela Europa anhöriga som överlevde och påverkades av kriget.
Sedan publicerar Linderborg en artikel om israeliska arméns påstådda stöld av palestinska ungdomars njurar. Den "artikeln" var ett skolexempel på den gamla antisemitiska myten om ritualmord. Även om man inte känner igen den antisemitiska schablonen om ritualmord så borde vilken kompetent redaktör som helst känna igen en konspirationsteori. Jag tror inte att Åsa Linderborg är inkompetent.
Så inleder hon nu en granskning av Bonnierkoncernens inflytande i Sverige. Att familjen Bonnier skulle vara "judarna som styr media" är en klassisk svensk antisemitisk schablon. Den borde de flesta känna igen. Nu är familjen Bonnier inte judar sedan hundra år. Och även om de fortfarande vore det skulle de bara representera sig själva, inte en enig judenhet. Någon sådan existerar inte enligt den gamla fördomen: "Två judar, tre åsikter".
Det ger en dålig smak i munnen när just Åsa Linderborg ska granska Bonnierkoncernen. Det smakar än beskare när den första skribenten visar sig vara Johannes Wahlström, som tidigare skrivit en artikel med titeln "Israels regim styr svensk media". Om du inte inser hur absurd den rubriken är - byt ut ordet Israel mot Honduras. Den artikeln visade sig också innehållit så mycket lögner att han aldrig får skriva för Ordfront igen. Chefredaktören på Ordfront, Johan Berggren, medgav detta och tog sitt ansvar som redaktör.
Linderborg lät tidigare Donald Boström publicera en konspirationsteori som kopplade ihop amerikanska judar med staten Israel. Och nu låter hon alltså ytterligare en konspirationsteoretiker med tydlig aversion mot Israel, den judiska staten, trycka en artikel.
Detta görs bara någon vecka efter att seriestrippen Rocky blivit censurerad på Dagens Nyheters hemsida för att vara just antisemitisk (vilket den tydligt inte var). Åsa fick genast anledning att antyda att seriestrippen censurerades på grund av vad jag valt att kalla antisemitismofobi. Åsa menar nämligen att den censurerades för att vi är så rädda för antisemitism i dagens samhälle. Varför man inte skulle vara det förstår jag inte.
Jag håller dock med henne om att själva seriestrippen:"...driver med konspirationsteoretiker som tror att alla problem kan skyllas på de penninggalna judarna."
Hur Åsa Linderborg helt plötsligt kan känna igen en konspirationsteori mot judar när hon inte kunde känna igen det i Boströmartikeln är märkligt. Men man tänkte att hon kanske hade lärt sig något av den gången. Eller som hon själv skriver:
"Det finns tusen skäl varför Rocky inte får de glitter han vill ha, men i stället för att börja rota i om det kan bero på honom, skyller han på nån annan."
När Linderborg skulle försvara Donald Boströms artikel använde hon exakt samma anledning som Rocky använde för att skylla sina misslyckanden på judarna, till att publicera Boströms artikel:
"Jag bara slänger ut det, som grund för en viktig debatt, jag bara lyfter frågan!"
Samma anledning verkar hon ange när hon och hennes kultursida nu ska granska Bonnierkoncernen. Jag tror som sagt inte att Åsa Linderborg är inkompetent. Jag tror inte heller att hon skulle kalla sig själv antisemit eller för den delen ens tror att hon har fördomar. Och det är kanske just det som är pudelns kärna. Vi har alla fördomar. Det kommer vi inte ifrån. Och det är först när man blir medveten om dom som man kan ta itu med dom.
Jag får inte kalla Åsa Linderborg antisemit eftersom det genast för tankarna till ett spontanheilande skinhead. Så jag nöjer mig med att säga detta; jag tror att Åsa Linderborg har fördomar mot judar. Och om man frågar henne om det så tror jag att hon kommer att säga att det inte är hennes fel - det är judarnas.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate