tisdag, oktober 28, 2008

Mandriva-Linux


Jag har under många år använt detta operativsystem då och då.

Från början hade det ett roligt namn för oss som kommer ihåg lite bakåt i tiden,det hette nämligen Mandrake!
Nu heter det sedan ett par år tillbaka Mandriva.
När jag såg att de hade släppt ut en ny version som är fri så tankade jag ner en DVD -version för installering. Gissa om det gick snabbt, det tog mig ca 7 minuter att tanka ner 4.7 gb. Alltså var deras server här i Sverige mycket bra och jag kan tala om att Mandriva ligger på Sunnets server och det är som bekant universitetens server. Bra uppkoppling är ett stort nöje.
Nu har jag lagt in den här på en av mina dubbeldiskar där den får dela utrymme med en Ubuntu 8.10 och en Debian 4.0. Nog kommer jag ut på internet alltid och Mandriva är det fart på men ett fel har jag inte kommit åt och det är felande drivrutiner till mitt ljudkort. Nu har jag löst ljudet med att koppla in ett par Philips USB-högtalare och med hjälp av VLC-spelaren så har jag kanonljud ändå.
Jag har ett Intel kort som systemet hittar men ändå vill det inte höras något. Sånt är intressant eftersom det aldrig någonsin händer med Ubuntu eller Debian eller Suse. Ändå vill jag rekomendera Mandriva till de som vill ha ett snabbt och snyggt op-system gratis.

1 kommentar:

hpy sa...

Ett pris att plocka opp i min blogg for dig.

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate