torsdag, oktober 02, 2008

Äldsta släktingen

Min farfars bror hette Oscar Högrelius, han var en av många som sökte sin lycka i USA i slutet av 1800-talet. Jag minns från min barndom hur det kom brev från honom och hur han längtade efter att kunna få resa hem och hälsa på. Så blev det aldrig.
Hans son Olof föddes 1907 och här sitter han livs levande 101 år gammal!
Han är min pappas kusin, med andra ord en släkting med mycket gener lika mina egna.
Det talades svenska när han växte upp och han förstår fortfarande vårt språk.
I USA heter man naturligtvis Hogrelius, de små prickarna faller bort "over there"!
När jag satte mig och började söka vårt namn med hjälp av Mormonernas stora sökregister då blev jag häpen. Både i Finland och i Finska församlingen i Stockholm finns flera napp på namnet Hogrelius. Min farfarsfar hette Johansson men bytte i mitten av 1800-talet till just Högrelius. Två små prickar ändrade det finska namnet, i dessa datatider så kallar jag mig alltid för Hogrelius. Det finska kom tillbaka och jag har alltid i hela mitt liv känt ett konstigt frändskap med Finland, detta vet alla som känner mig. Lite på skoj brukar jag säga att jag nog har varit finne i ett tidigare liv!
I USA har jag hittat fler Hogrelius vilka inte tillhör min farfars släkt så troligen är det en gren av den finska Hogrelius-släkten som har hamnat där borta också.
De första med ett namn likt vårt hette Hagrelius och var en stor släkt främst i Östergörland.Där finns ingen kvar för de åkte så tidigt som på 1700-talet mangrant till USA där de finns spridda runt om.

För ett par veckor sedan talade jag med ett av Olofs barnbarn via Skype och fick se via webcam deras nyfödda son.
Jag känner ett visst vemod att se bilden på denna gamla man med klara drag av min far i sitt ansikte.
Blod är tjockare än vatten sägs det? Är det så?

3 kommentarer:

SusuPetal sa...

Intressant!

Jag tror nog att blod är tjockare än vatten, i alla fall har jag märkt det när man blir äldre. När man var ung, betydde vänner mera.

Anna Högrelius sa...

Blod är alltid tjockare än vatten. Kompisar och relationer kan komma och gå,men familjen finns alltid kvar!

Anonym sa...

Min farfars mor var född Hagrelius, och hennes pappa Olof Hagrelius (1776-1846)var guldsmed och rådman i Mariefred. Vem vet, vi kanske är släkt.
Bertil

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate