lördag, oktober 18, 2008

Ett glas vin är väl inte bara elände?

Karin Thunberg i Svd tar upp problematiken alkohol kontra nykterism. Hon har blivit tvingad av sin hälsa till att inte dricka alkohol. Hennes läkare sa till henne: ta ett glas och var som folk!
Ett glas rött på fredagskvällen med lite ost kan du väl unna dig menade han.
Om en doktor säger så till sin patient så måste han känna henne annars är det nog inget vidare råd . Det kan ju vara en med alkoholproblem under uppsegling som tar detta råd till sig som manna från himlen.
När man är på väg in i ett missbruk så tar man sånt till sig som intäkt till att kunna dricka. Inte tar man bara ett glas då heller men i ens hjärna omvandlar man doktorns råd till ett legitimt supande.
Men det ska sägas på en gång, jag är inte den som avråder folk som kan sköta sitt drickande till att bli nykterister. Det är gott med vin till maten,osten och umgänget.
Karin har fel i sin inställning när hon framställer nyckteristen som gående i ett trist tillstånd på en bjudning tex.
Jag var med för en tid sedan på en utflyckt med en av räkbåtarna här i Stockholm, det ingick vin osv till den obegränsade mängden räkor. Jag som inte dricker fick dricka hur många ramlösa som helst istället och jag var ensam om detta. Alla andra drack rejäla mängder vin och öl. Inte störde det mig , jag hade hur roligt som helst. Tror inte heller att någon uppfattade mig som grå och trist bara för att jag höll mig till vattnet. De vet att jag har druckit för mycket i mitt liv och valt att avstå för resten av mitt liv.
Är man bara ärlig mot folk så har de respekt för ens ställningstagande.
Att man som fd drinkare inte skulle kunna tillstå att vin är gott och trevligt för många är fel.
Jag säger fortfarande att jag har haft mycket roligt ihop med fester av alla slag med alkohol men jag säger också att jag borde mycket tidigare i mitt liv sökt hjälp hos tex. AA för mitt tilltagande missbruk. När man från ungdomsåren har grundlagt ett felaktigt drickande baserat på att man ska bli berusad då löper man mycket stor risk att som vuxen bli alkoholist. Då blir doktorns råd som Thunberg skriver om förödande.
Karin Thunberg kommer också in på detta nutida drickande, ett glas då o då mitt på vardagen.
Det är detta vardagsdrickande som på sikt kan bli förödande för vissa männiksor men nu har vi fått denna vinkultur i vårt land och det går inte att stoppa. Är inte ens önskvärt att stoppa därför att alla slags förbud skapar bara smygande, ångest, trots,skämmigt osv. De länder med förbudskultur som finns har också en stor andel missbrukare som är "ångestdrickare"!
Fult,skämmig! Gömmer sitt drickande och då blir det genast mycket svårare att göra något åt det. Såna drinkare är förnekare och vill ej ens tala om det. På AA:s möten så vittnas det ofta om att under den perioden i en människas liv när man förnekar då missbrukar man hårt och destruktivt. Kommer man ut ur denna återvändsgränd då finns också hopp om tillfriskning.

Karin , du ska ta ditt glas rött med en bit ost på fredagskvällen om du känner för det medan jag tar och dricker mitt kaffe istället. Då blir vi glada bägge två!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate