söndag, april 10, 2011

Ulf Adelsohns upprepade lögn!

Karin Pettersson är redaktör på Aftonbladet och satt idag i panelen på radions P1 och tyckte till.
Mantrat från ordförande Adelsohns mun passade henne och ut rann det som ett rinnande vatten att avregleringen av järnvägen var boven i dramat om SJ:s oförmåga att sköta trafiken korrekt.

Adelsohns gliringar mot politikerna sedan 25 år tillbaka  att de hade haft lekstuga och var okunniga är ju svepande och intetsägande.

Jag ska vara konkret istället och ta ett par exempel som visar det ihåliga i deras ord.
SJ:s dotterbolag Linx trafikerade linjen Oslo-Stockholm över Karlstad med lönsamhet.
Ändå la man ner denna linje och slutade under lång tid att trafikera linjen!
På västkustbanan hade man tidigare låg trafik från SJ så där kom en privat aktör in och fyllde upp de tomma tiderna.
Som vanligt började då SJ agera och satte käppar i hjulet. Eftersom de ägde stationerna då så släpptes aldrig detta nya bolag in för att kunna sälja biljetterna på ett förnuftigt vis. På många andra sätt så motarbetades detta bolag .

Detta företag kastade in handduken och så blev det tomt återigen på linjen.
Då bildades företaget Linx av NSB och SJ tillsamanns. Två stora statliga jättar drar igång ett projekt med målet att sköta trafiken  mellan städerna Köpenhamn-Oslo-Stockholm!

Tåg byggdes om och moderniserades,  ombord blev det internet för första gången osv.

Personal rekryterades bla från SJ. Tågen började rulla men då började moderbolaget SJ att agera mot det egna dotterbolaget. Resten är historien om hur man lägger ner LINX helt och hållet. Man beter sig svinaktigt mot den egna personalen och sparkar dem osv. AD griper in och dömer SJ för att ha behandlat dem fel.

Om det är denna lekstuga Adelsohn talar om så är det ju SJ själv som stått för den!

När Adelsohn och framförallt sossarna talar mot avregleringen så glömmer de en sak och det är att Trafikverket inte släpper ut fler tåg på banan än vad  järnvägsnätet klarar av. De få tåg som rullar från tex Veolia har fått rulla på banan vid tider då inga andra tåg finns på spåren.

På andra ställen tex i Västmanland eller Värmland så har det norskägda bolaget Tågkompaniet tagit över trafiken.

Sanningen är ju den att SJ vill helst bara köra lönsamma linjer och ofta helt frivilligt lämnat olönsamma banor till andra.

På andra ställen kör länstrafiken tågen med SJ:s personal.

Ingen talar om de stora felsatsningar  regeringen Persson har gjort som har kostat skattebetalarna oerhörda summor. Båstadtunneln tex suger fortfarande miljarder och den är inte klar på långa vägar än. Projektet har pågått sedan 1975 då det hamnade på ritbordet. (Beräknad kostnad ca 11 miljarder)

Botniabanan är också en felsatsning ur nationell synpunkt. De pengarna hade behövts för att bygga snabbjärnvägen med nytt spår från Jönköping till Malmö. Överhuvudtaget så hade det behövts byggas där resandeströmmen är störst.

Satsningen till Umeå blev fruktansvärt dyr och i skrivande stund så dras banan med stora problem.

Misstag med byggandet som fördyrar är ju också när man bygger enkelspår för att tio år senare tvingas att bygga nytt spår bredvid. (Mälarbanan). Kostnaden blir på detta sätt onödigt dyr.


X2000 tågen har fungerat illa och så blir det när man snålar på underhållet. Tidigare så togs dessa tåg ur drift och genomgicks på verkstad men det är många år sedan. Numera har SJ låtit dessa tåg rulla i stort sätt dygnet runt utan ordentlig översyn och sådant straffar sig som bekant!

Sanningen om Sveriges järnvägar måste sökas ända tillbaka till 60-talet då man började att prioritera bilismen.
Bilen har alltid varit en helig ko i vårt land till skillnad mot nere på kontinenten där de satsat oerhört mycket mer pengar på sina järnvägar.  Att åka tåg i Tyskland eller Frankrike är en fröjd!

Regering och riksdag har ansvaret för de beslut som under årens lopp har tagits!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate