onsdag, april 06, 2011

Aftonbladets "sanningar"!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12837388.ab

Dråpslag mot pensionärerna står det idag i AB. De sätter ju rubriker som alltid är överdrivna.
Ingvar Karlsson (79) och hans fru ser dystert på framtiden. Han säger att pensionen minskar med 1000 kronor i månaden men har han räknat rätt?
Det är ju nämligen så att i två år har regeringen trixat med hur "bromsen" i pensionssystemet fungerar. De har ändrat skatten bägge dessa år så att i verkligheten blev det åtminstone för mig som så att förra året så blev det 25 kronor mindre i pension och i år ca 75 kronor.

Samtliga partier utom V var med om pensionsuppgörelsen och ingen av dessa partier vill ändra systemet. Bromsen ska vara kvar !

Man kan ju tycka att det blir fel när löntagarna varje år får sin lön justerad uppåt medan vi pensionärer ska betala med sänkta pensioner.
Även om det i praktiken inte har blivit så mycket så som det skulle ha blivit om inte skatten hade sänkts för oss.
Aftonbladet har bedrivit sin journalistik i många år på ett sätt som ibland är rent lögnaktig men oftast väldigt överdriven och på så sätt skrämmer man sina läsare som kanske inte är så insatta i de frågor som tas upp.

Herr Karlsson med fru bor i radhus sedan många år och jag skulle tro att de nog då bor rätt så billigt mot andra som bor i hyreslägenhet. De har bil som de kanske borde sälja vid den ålder de befinner sig i, bil är både dyrt och inte hälsosamt för varken de själv eller naturen.

Jag är ju själv pensionär men lite yngre så min pension beräknas på annat sätt än paret Karlsson, inte till fördel om någon nu skulle tro detta. Nej , min åldersgrupp får tyvärr finna oss i att bara hälften kommer från det gamla ATP-systemet och med det resten från det nya. Jag har förlorat åtskiliga tusen per månad på detta liksom alla andra i samma situation.

Om detta skriver aldrig Aftonbladet en rad, varför kan man undra? Jo, naturligtvis för sanningen är den att detta system sjösattes under Perssons regering ihop med de andra partierna!

Ett faktum är att med mina 44 år i tungt arbete med följd att jag förtidspensionerades vid 60 ger en pension som ligger många tusenlappar under Herr Karlsson!
Jag lever ändå gott tack vare att jag ej har bil eller missbrukar varken tobak eller alkohol. Mitt boende i Hsb i en lite gammal kåk ger mig trots många hundratusen i lån en låg hyra.

Ingen kan få mig att framträda i Aftonbladet och säga att jag lever dåligt.

Skulle jag ställa upp på sånt så skulle  åtminstone jag ljuga!


Däremot tycker jag naturligtvis att pensionärer också ska få höjning av inkomsterna när det fungerar ekonomiskt bra för samhället. Vi har jobbat hårt med korta semestrar och lång arbetstid och ofta med låg lön under många år och vi har verkligen betalat in till samhället  vår tribut för att idag kunna ha en bra pension.

Ingen kan väl säga att mina ca 9000 i månaden ut  är särskilt mycket att leva av?

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate