lördag, april 23, 2011

Insyn i hjärnan hos en alkoholist!

Allt började med en dröm på morgonen som verkligen kändes som den var tagen ur livet. Jag drack vin så jag blev yr i huvudet och fick lägga mig. Vaknade av att jag trodde det var sant och kände mig "törstig" på kallt vin till frukost. Vaknade till ordentligt och insåg att allt hade utspelats i drömmens värld.
Alkoholdrömmar dyker upp någon gång då och då med långa mellanrum. Händelser från förr sitter lagrade i hjärnan och liksom allt annat så kan ju dessa inlagringar också dyka upp.

Åkte hem till min morbror (som f.ö. fyller 98 på torsdag) och hade med mig god mat som han gillar. Kräftsallad och tvenne  Ramlösa citron.
Då tittade han med lite besvikelse i ögonen på mig och sa: tänk om jag skulle dricka mousserande vin, jag har ju en flaska i kylen!
Jag vet ju att han har svurit på att aldrig dricka alkohol när jag är närvarande, ett löfte som han tog mot min vilja. Han får gärna för mig dricka alkohol , bara jag slipper men han vill inte göra detta med tanke på min historia bakåt.

I sådana ögonblick kan jag känna ett styng i hjärtat att min person får andra att tänka så. Många är de gånger jag råkat ut att de som känner mig får något konstigt i blicken när det kommer alkohol på tapeten. De får en lätt orolig blick och talar lite forserat!

Idag så undviker jag många fester där jag vet att det dricks både snaps och vin-öl, jag stannar hemma och väljer min ensamhet.

Idag var jag tvungen att hoppa av mitt i Stockholm för att hämta biljetter och passerade då massor med krogar där det var knökfullt med speciellt unga människor. Sorlet och skratten steg upp mot den blå himlen och jag hastade på för det kändes underligt inom mig.
Jag vet att påskafton är en stor festdag för de flesta, förr festade jag också denna helg. Minnen väcks till liv och då faller det ner svarta tankar i mitt huvud, känner ett kort tag lite avundsjuka.
Skyndar på och hämtar mina biljetter och fort ner i tunnelbanan för att komma hem. Fixar inte att vistas längre i skrattens värld där paren sitter och hänger på varandra med glada ögon och pussande munnar och glasen i händerna!

Hem till tryggheten i min bostad där jag kan ta ett glas med hallonsaft. Skål!

1 kommentar:

Unknown sa...

Djupa och tänkvärda ord

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate