fredag, juni 01, 2018

Fackpampar!

Jag har varit fackligt aktiv i olika förbund under årens lopp. På järnbruket var jag med i Metall 78:an men när jag kom hem från 15 månaders plikt i Flottan så hade de "glömt" bort mig under löneförhandlingarna. Detta innebar att jag stod kvar i min gamla lönegrupp. Tjänade många hundra mindre än mina arbetskamrater trots att vi gjorde samma jobb. Detta var 1963!
Då fann jag ingen anledning att vara kvar utan gick med SAC-Syndikalisterna som på den tiden var en fackförening för arbetare i olika yrken. Eskilstuna LS bestod till 95% av byggnadsarbetare!
Jag var ju vald av mina arbetskamrater till skyddsombud men se där såg Metall till att bara ta bort mig.
Intressantaste förhandlingen hade jag och mitt LS med Hasse Eriksson, Transports ordförande.
Bilden visar exakt hur han såg ut på den tiden. Cigarren satt han och puffade på hela tiden och blåste röken rakt på oss samt flinade försmädligt. Jag tänkte då att han liknade den ökände Hoffa i USA.
Eriksson kallades längre fram i sin karriär just för "Hoffa"!
En olustig man som jag aldrig har glömt. Hans historia finns att läsa på Wikipedia.
Nu håller vi nog på att få en ny pamp men denna gång i Kommunal, han heter Tobias Baudin.
Inför valet har han "lovat" socialdemokraterna att han ska leverera 250.000 röster till (S) i höstens val.
Han låter då som Hoffa i USA som också kunde leverera röster till den som betalade bäst.
När man uttrycker sig så från en fackförening då har man tappat all hederlighet.
Socialdemokraterna ska nog inte vara så säkra på att Kommunals medlemmar skänker sina röster till partiet. De är väl inte någon sorts boskap?
Pamperiet tar sig också uttryck i att LO och dess förbund som vanligt inte tillåter att folk på arbetsplatserna väljer den dugligaste till facket. Nej då, man ska ha "rätt" åsikt för att få bli vald. Sosse eller vänsterpartist!
De tror att de lever på 1900-talet fortfarande men det är andra tider nu och "folket" är inte lika lydiga längre. 

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate