söndag, maj 22, 2022

Lika barn leka bäst!

 Samtliga partiers företrädare och riksdagsmän tillhör samma klasskikt. Även de få som kommer fr den sk arbetarklassen har nästan samtliga skolats från tonåren inom sina olika organisationer. Samma sak med de flesta från 68-rörelsen. De var till 90 % studenter med uppehåll i studierna. Vi knegare var faktiskt väldigt få!

När den sk "kampen" förtvinade och många organisationer försvann så återgick studenterna till studierna och kom ut som ekonomer, läkare, politiker, journalister inte minst.

Hela gänget omkring Tele 2 kom från kommunistkretsar alá SKP!

DN:s boss hade varit trogen SKP i många år ! 

På Facebook kan man studera hur vissa kretsar av intellektuella håller ihop. Vänner sedan många år är vänner fortfarande. När nya poddar eller tidskrifter kommer igång så ser man också hur en viss "klass" samarbetar.

Ja, så har det nog alltid sett ut i vårt land. Kaka söker maka. Ungefär som äktenskapen ser ut. Jag minns en undersökning på 70-talet om det fanns äktenskap mellan knegare o akademiker. De hittade bara ett par i hela sverige , en kvinnlig läkare gift med en snickare!

Skulle tro att det i stort sätt  ser lika ut idag.

Jag minns när jag åkte på olika partimöten i huvudstaden hur man märkte att man stod långt från varandra i så många synsätt.SKP i Stockholm bestod mest av studenter och högutbildade.

I dessa kretsar betraktades man som konstig om man gillade att lyssna på Elvis!

Eller ännu värre Stones!

Jag tänkte många gånger att de var "fisförnäma" och spelade arbetare.

Nå det fanns en del som tom. avancerade till professorer. Inte tusan ville de längre kännas vid tex mig som fortsatte att vara knegare även om jag bytte till vårdsvängen från stålindustrin.

Men en sak som jag upplevt under alla dessa år som gått det är att många av dessa radikaler har funnit sig väl hemma inom apparaten Sverige. De har varit med om att "göra revolution" inom fakulteter och byråkratin!









Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate