tisdag, oktober 20, 2020

Seder och bruk!


Jag blev en gång i Malmö inbjuden till en middag med Afghanska vänner. Där satt enbart män vid bordet, kvinnorna tassade omkring som uppassning. Sen fick de dra sig till köket. Det här kändes egendomligt och inte bra. 

Exakt samma fick jag uppleva ett par gånger där Albanska vänner bjöd på middag! 

OCH likadant bland Kurdiska vänner!

MEN en gång i slutet av 60-talet var jag och min hustru bjudna till min dåvarande svåger. Stor middag men där åt både män och kvinnor middag tillsammans! 

Däremot delades gruppen upp efter middagen, kvinnorna satte sig i ett rum för sig själv liksom männen. 

Jag tröttnade efter ett tag på männens skrävel om ditten o datten. Gick till kvinnorna o satte mig.

Senare på kvällen åkte vi ut till byns korvman och när jag stod där i kön så blev det bråk med några yngre okända män.De var på mig med orden" är du den den jävla kommunisten som kommer här och ska tro att du kan ta våra fruntimmer"!

Någon av de inbjudna männen till svågerns fest hade alltså retat upp sig på mitt tilltag att sätta mig bland kvinnorna men inte sagt något då till mig utan glappat med käften till de här killarna vid korvkiosken!

Sverige 1968 på landet!

.



Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate