onsdag, januari 30, 2019

Arbetsförmedlingen!

1957 var jag fjorton år när jag gick upp på AF och de fixade ett arbete åt mig. Men det är enda gången i hela mitt liv som jag har haft hjälp av dem!
I övrigt så har jag fått klara mig utan deras hjälp, de motarbetade mig istället. När jag hade ordnat både jobb och flyttade från arbetslöshetens Gotland, vilket de inte hade kunnat åstadkomma, då avslogs min rätt till flyttbidrag på 5000 kr. (1978 var det en stor summa)
Som en parentes kan jag berätta att jag sökte ett arbete inom AF som arbetsförmedlare men efter åtta månader så fick jag besked att jag inte fick detta arbete trots att personalen ansåg att jag hade bästa meriterna. Under bordet fick jag veta att eftersom AF på den tiden stod som säkerhetsklassad dvs. de anställda kollades av SÄPO så att man inte hade något extremt i sitt förflutna. Och det hade jag ju från min ungdom. Och att man ändrat sig och sin politiska åsikt glöms ju alltid bort i sådana här sammanhang.

När nu AF äntligen tvingas till förändring så uppmärksammade jag att vänsterpartiet och Jonas Sjöstedt står i riksdagen och gråter krokodiltårar över AF:s kommande förändring. Han anser att AF ska vara kvar så som de är (igår). Har han inte följt med vad som hänt de senaste åren och hur AF är en koloss på lerfötter?
Vänsterpartiet kör klassisk kommunistisk politik i denna fråga, behåll allt så som det var oavsett hur de sköter sig.
Det är ju denna typ av politik som fick de kommunistiska länderna att gå i bankrutt på 80-talet.
Vänsterpartiet framstår som det främsta populistiska partiet i den svenska riksdagen. De kvirrar om allting och utlovar guld och gröna skogar i varje debatt. Att deras politik skulle föra fram till samma resultat som vi idag ser i Venezuela tycks de vara oförmögna att ta till sig.
Att AF så länge har fått tära på statsfinanserna till oerhörda kostnader bryr sig inte Jonas Sjöstedt om .
Socialdemokraterna höll fast vi denna osunda politik ända fram tills nu och det ska bli intressant att se hur de kommer att argumentera framöver. De är ju den regering som nu "städar" inom AF och säger upp 4500 anställda.
Alla vet ju att ett murket träd måste man beskära, till och med så måste man såga ner det ibland och plantera nytt.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate