torsdag, april 19, 2018

Bosse, tvivlaren!

Du kan börja med att läsa en intervju där personen inte tvivlar, Anna Lundqvist!
http://www.dagen.se/kultur/kreativiteten-praglar-hela-anna-lundqvists-liv-1.1131571
Jag läser tidningen Dagen varje dag den kommer ut men som i alla andra tidningar så är det ett varierat innehåll.Somt håller jag med annat är jag emot eller är likgiltig till.
Dagen är en demokratisk tidning som inte räds avvikande åsikter utan de tar debatten och det känner jag stor sympati för.
Tvivlaren i mig kommer alltid fram när det talas om bön. Jag kan förstå att det är bra för oss människor att sätta sig ner ett tag och låta sig omslutas av sina tankar.Kalla det gärna för bön men blanda inte ihop det med krav till Jesus och Gud!
Sådant tror jag lika lite på som att Gud ingriper i våra liv efter bön.
Om tidningen Dagen är demokratisk så är Gud detta också. Hur skulle det se ut om Gud hörsammade bara de som är kristna och ber?
Bönen har också ställt till med förvirring bland de som inte tror, ofta ställer de frågan om varför det är så grymt på vår jord med krig och elände. "Om din gode Gud fanns så skulle väl allting vara bra på vår jord" kan man få höra.
Människans fria vilja är ju grundbulten i skapelsen av oss och vi får själva ta ansvar för det vi gör under vår levnad.
Om vi bara hade levt efter de tio budorden så hade ju allting sett annorlunda ut men den verklighet vi har framför oss är ju inte tio budord.
Makt, pengar, droger ,sex osv för in många på totalt fel banor.
Men jag är den första att glädjas när någon syndare kommer till tro och förändrar sitt liv och där spelar religionen en stor roll för så många.
Se bara Sebastian Stakset:http://www.dagen.se/kultur/sebastian-stakset-berattar-i-varvet-om-sin-livsresa-1.1127359
Jag betraktar mig som kristen men måste erkänna att jag åker ner i svarta hål på nätterna ibland då jag bara ser utplåning av våra liv utan någon fortsättning. Allt blir svart och tröstlöst men så brukar jag komma in i andra stadiet där jag säger till mig själv att döden befriar också. Inga plågor längre, inga dystra tankar om familj och annat.
Tredje stadiet kommer på dagen när jag åter kan tro på Jesus och livet efter döden.
Allt med världsrymden, avstånd  och Gud är så stort att jag inte ens kan förstå detta .
Min morbror Holger var ateist ända in i döden vid 101 års ålder. Vi hade många samtal om religionen och världsalltet .Men en fråga kunde ju naturligtvis inte ens han svara på och det var just hur livet och allt annat hade uppstått. Varför finns allting både här på jorden och därute?
Varför är jag inte med i någon församling? Jo, det är så enkelt som att jag är rädd för all form av fanatism.
Ska jag gå i en kyrka så gör jag det helst när kyrkan är tom och jag kan sitta där i min ensamhet !
I både svenska kyrkan och katolska kyrkan är det för mycket ritualer som jag närmast ser som ett hokus-pokus på samma sätt som islams kastande på marken med näsan mot Mekka.
Många frikyrkor har kastat allt sådant åt historiens soptunna och det är nog det bästa. Enkelt men ändå värdigt!
När religion blir förtryck av människorna med regelsystem och strafftänkande då har religionen gått överstyr.
Gud har skapat oss med hjärnor att tänka med och när tex mullorna sätter upp regelsystem där hjärnan kopplas bort och blind lydnad eftersträvas , då strider det mot skapelsen.
I min lilla värld så måste man kunna säga ifrån till de som bedriver både dålig politik och fanatism att de har fel.
Varför ska man stryka dåliga idéer medhårs?
Vägen är ofta kantad med sten och det är bättre att gå försiktigt och se till att komma fram helskinnad. Gud är kärlek . De som predikar hat och oförsonlighet samt påstår att de talar för Gud är gemena lögnare. Med gammalt språkbruk så hade man sagt att de utför djävulens verk!

  1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
  2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
  3. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.
  4. Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.
  5. Du skall inte dräpa.
  6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.
  7. Du skall inte stjäla.
  8. Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
  9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.
  10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate