måndag, februari 19, 2018

Min finska släkt!

Hittade en bild på Bruno Swendelin i uniform, en stilig karl som dog alldeles för tidigt till stor sorg för Anna Högrelius, min farfars syster.Boken om Annas och Brunos liv finns tyvärr bara på finska.Den borde ju ha översatts till svenska eftersom det är en svensktalande släkt det handlar om men svenska språket försvinner mer o mer i Finland tyvärr.En stor förlust för alla.
 När jag tittar på gamla mantalslängder i Helsingfors i mitten av 1800-talet så är det övervägande svenska namn. Så var det i många städer i Finland och det syns på de gamla kyrkogårdarna.I Norrbotten försvenskade man befolkningen och i Finland förfinskade man de boende. 600 års historia börjar blekna! Östra delen av Sverige blir ett minne blott.
När jag kommer till Finland numera så märker jag att färre vill ens försöka tala svenska med mig.De går över till engelska.

Snart börjar väl även norrmän snacka engelska med oss. Finland kommer tyvärr att ställa sig lite vid sidan om Norden om de inte ens försöker upprätthålla lite av svenska språket. Svenskan har varit en tillgång för Finland under många år.



Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate