tisdag, oktober 03, 2017

Viktigt med bra och god mat trots...........?

Idag lagade jag till revbensspjäll av tjockskurna  spjäll. Det blir bättre smak och mer mat med den typen av köttstycke.
Att rata gris skulle aldrig falla mig in, jag anser att detta kött är mycket bra att använda till föda. Tämligen billigt också i jämförelse med annat kött.
Idag gjorde jag eget äppelmos på två stora äpplen, körde dem i mikron ca 5 minuter.Inget socker ska tillsättas för då blir de syrligt och passar fint till mat.
Sviskon och gul lök är ett måste. Sås har jag slutat att göra sedan många år , jag använder sky vilken har smaksatts med soja. Lägger också honung ovanpå köttet för att smaksätta . De kryddor som kommer till nytta är salt,vitpeppar och ingefära.
Som ni ser så äter jag också inlagd (gammaldags) gurka och syltlök till det hela.
Det här med att leva ensam större delen av sitt pensionärsliv har sina trista sidor ibland. Det kan gå flera dagar utan att jag talar med en enda människa.
Idag på min rundtur så träffade jag en "gumma" vid närbutiken och stannade och talade med henne en lång stund. Hon var säkert lika talträgen som jag skulle jag tro eftersom vi snackade massor.
Det stora samtalet började faktiskt inte om vädret utan om de fina blommor vi såg och som jag fotograferade.




Det är så man får göra i sitt pensionärsliv.För all del , jag är ju med en pensionärsförening men efter att ha varit där ett par gånger så insåg jag att jag inte passar in där. Vi talade så att säga inte samma språk.
Även de "gamlingar" som bor på gården har försökt få med mig på pubafton eller bull men jag gillar inte sånt.
Jag och min fästmö gillar att resa och fotografera och att allt bygger på att vi klarar oss själv. Avskyr att fösas fram i grupp.
Varför vi inte träffas varje dag? Jo , det funkar inte eftersom hon arbetar fortfarande och har barn att fixa livet för.
Vi lever ett fre-sön. liv samt semestrar och övriga långa ledigheter.
Var sin lägenhet så som så många andra lever i storstaden numera.
Ja, då vet ni det!
Nu är jag i alla fall ordentligt mätt och belåten!



Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate