onsdag, oktober 25, 2017

Sorgligt men sant!

JAG SLUTAR FÖRELÄSA
Under två års tid har jag åkt runt på skolor och talat inför ungdomar om kvinnosyn och sexualbrott. Målet har varit att få killar att reflektera över sådant de tidigare aldrig tänkt på och att gjuta mod i människor att stötta varandra att vara goda förebilder. Men mina föreläsningar har också syftat till att även få tjejer att våga prata om och anmäla sådant som de råkar ut för. Uppmaningen till lärare och rektorer som lyssnat på föreläsningen har varit att ta tjejers berättelser på allvar och att aldrig se mellan fingrarna när den här typen av brott begås.
Efter varje skolbesök har det varit mer regel än undantag att tjejer för första gången har vågat berätta för vuxna vad de har varit med om. På många skolor har det resulterat i att tjejernas plågoandar äntligen fått ta konsekvenserna av sitt agerande. På en del skolor har tjejer efter föreläsningen gått direkt till polisen för att anmäla våldtäkter som de inte vågat prata om tidigare.
Det är även vanligt att killar hör av sig och berättar att de efter föreläsningen vågat säga ifrån när de sett sina kompisar bete sig illa mot tjejer i skolan, på hemmafester och i andra miljöer.
Många skolor vittnar om att föreläsningen har lett till att negativa beteenden har kunnat dras fram i ljuset och att man därmed kunnat ta itu med de problem man haft.
Att åka runt i Sverige och träffa ungdomar på det här sättet har varit det roligaste och mest givande jag gjort i mitt liv. Men tyvärr känner jag att det måste ta ett slut. Anledningen är att det just nu sprids otroligt mycket lögner om mig. Oseriösa personer skriver rena förtalstexter om mig som får stor spridning i sociala medier. Och det finns Facebookgrupper som säger sig motverka näthat men som gör riktade aktioner med syfte att tysta ner mig. I den här gruppen har medlemmarna uppmanat varandra att kontakta mina uppdragsgivare som till exempel Göteborgs-Posten och olika skolor för att få mig avbokad.
Dessutom sprids det lögner om att jag blockar personer som kritiserar mig. Det är också rent ljug. Jag blockar personer från den här specifika Facebookgruppen eftersom de försöker tysta mig, vilket jag inte kan acceptera. Andra personer som kritiserar mig får gärna uttrycka sina åsikter. Jag tror på en mångfacetterad debatt där svenskar, invandrare och människor med både vänster- och högeråsikter får komma till tals på lika villkor. Den som tror att jag rensar bort kritik kan gå in i mina kommentarsfält och finna att det är fel.
Att värja sig mot alla lögner har dock visat sig ogörligt. Hur mycket jag än förklarar att jag står för alla människors lika värde, att jag aldrig dömer människor efter hudfärg eller bakgrund så är det ändå folk som måste kasta epitet på mig. Påfallande ofta visar det sig vara vita svenska medelålders kvinnor som kallar mig för saker, medan invandrare brukar höra av sig och uppskatta mitt arbete. Som i fallet förra veckan där en grupp med invandrare hade bokat mig till en skola, men kommunen hellre lyssnade till en svensk vänsterkvinna som ringde upp cheferna för att påverka dem. Följden blev att jag avbokades.
Efter alla turerna förra veckan känner jag att det inte finns varken tid, ork eller lust att ta fler sådana strider. Därför har jag bestämt mig för att ställa in alla mina framtida föreläsningar. Den här veckan kommer jag ringa runt till skolor där jag är inbokad för att ge dem det beskedet.
Det är med sorg i hjärtat som jag slutar föreläsa. Det är som sagt det mest givande jag gjort, och förmodligen det som gett mest direkta resultat när det handlar om att motverka sexualbrott.
Samtidigt ger det mig mer tid att jobba med reportage och publicera avslöjanden här på min Facebooksida. Jag kommer från och med nu trappa upp mitt arbete med att granska trygghetsfrågor. Fler missförhållanden måste fram i ljuset och fler makthavare måste ställas mot väggen. Det kommer bli mitt hundraprocentiga fokus.
Om folk vill fortsätta sprida lögner så får de väl göra det. De kunde stoppa mina föreläsningar, men kommer aldrig kunna stoppa min journalistik.
Detta är bara början mina vänner. Nu kör vi!
_______________________________________
Stöd till arbete med oberoende journalistik och fri debatt.
Swish: 0707760990
Gilla sidan: Joakim Lamotte
Har du något att tipsa om, tveka inte att höra av dig.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate