Till skillnad från upphandling av lokaltrafik är det inte prislappen som styr vem som ska få köra intercitytågen. Bolagen ansöker istället om att för köra till exempel Stockholm-Göteborg vid en viss tid. Är det flera bolag som vill köra samma tid tittar Trafikverket på vilken operatör som har det mest samhällsviktiga tåget. Här är det passagerarna som avgör. Businessfolk som betalat mycket för att komma fram fort går före tåg fulla med studenter som kan tänka sig sitta timmar på tåget för att få ett lägre pris. Det innebär att X2000 är det tåg som idag står högst i kurs. Med SJ 3000 kommer SJ kunna stå sig i konkurrensen eftersom tåget går fort och är tänkt att locka affärsresenärer. http://www.svd.se/naringsliv/kvar-pa-perrongen_6590714.svd
När man läst det här så inser man att någon riktig konkurrens finns inte på Sveriges järnvägar även om de säger från politiskt håll att nu blir det fritt fram på rälsen.
(S) och (M) hjälper varandra i att upprätthålla myter på samma sätt som man alltid har gjort.
M vill framstå som det moderna partiet som låter friheten även komma till järnvägen medan S vill framstå som det konservativa partiet som vill återställa allting så som det var förr.
Se tidskriften Filter sid 20 nr17 dec 2010. Man körde Linx till konkurs med berått mod och slösade bort kanske 1 miljard!
Jag har åkt från Stockholm med en av de få som fått tillstånd att köra på järnvägen Stockholm -Malmö (Veolia). De får bara tider när SJ inte kör så de är inte i vägen för något annat tåg. Biljetten var mycket billigare än vad SJ tog ut denna dag plus att internet ingick i priset. Riktig resturangvagn av gammal modell finns på dessa tåg med lagad mat.
Jag tror på ett fritt samhälle där vi medborgare får välja till skillnad mot den socialistiska modellen där staten bestämmer allt. Att behöva överlämna sitt liv till byråkraters godtycke har vi sett för mycket av i världen.
Däremot måste det finnas myndigheter som kan granska och ingripa om inte aktörerna sköter sig. Se bara hur bra EU har skött övervakningen av Microsofts försök till att skapa sig monopol. Skyhöga böter har fått dem till stora förändringar till gagn för konsumenten.
Konsumentmakt är först möjlig om alla monopol försvinner! Man kan inte fortsätta och låta SJ ha monopol men tyvärr finns det i direktiven som vi såg ovan inskrivet att SJ kan fortsätta som om inget har hänt.
Det är ju detta som är ett faktum, inget speciellt händer efter den 1 dec heller. Bara krusningar på ytan.
Moderaterna har gått i lära i många år hos socialdemokraterna, det märks!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar