måndag, april 03, 2023

Tack svenska YLE för den perfekta sändningen igår !

 Först vill jag säga att jag älskar Finland och det Finska folket. Jag har aldrig under mina resor i Finland blivit ohövligt behandlad. 

Men en sak som jag märkt mer och mer är att svenska språket håller på att trängas ut till förmån för engelska.

Detta märktes igår när Samlingspartiets ordförande skulle svara på frågor från en svensk reporter, han talade engelska . Till skillnad mot rikets president vilken alltid talar svenska med svenskar.

Senast jag var i Helsingfors så sa en butiksanställd till mig att hon förstod vad jag sa på svenska men ville inte tala svenska själv. Det blev engelska liksom på det stora hotellet.

Såg just på morgontv och den förtjusande Sanna Marin.

Vilken skillnad mot sura svenska socialdemokrater, hon var strålande glad trots att hon nyss förlorat makten trots att de gick fram med tre mandat.

Samlingspartiet och Sannfinländarna blev större.

Sanna Marin gratulerade bägge dessa partier utan minsta sura min.

Vilken skillnad mot de magsura sossarna i Sverige vilka inte ens kan hålla god ton utan hänger sig åt svordomar och fula uttryck.

Sanna Marins stora stöd till Ukrainas lidande fok kommer inte att glömmas. 

Ja, nu vänder de blad i Finlands politiska liv och det blir intressant att följa detta fina lands vidare utveckling ! 

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate