onsdag, september 01, 2021

Racerloppet på Nynäsvägen!


 Igår tog jag en lång tur över Skogskyrkogården men stundtals störs lugnet av vrålet från motorer ute på Nynäsvägen. Vissa bilar och MC låter som små reaplan.

Sedan när jag nödgas att gå lite bredvid denna racerbana så hör man inte ens sina egna tankar så enormt är ljudet från bilkön i bägge vägarna. Då ser jag en sportbil , hembygge med all säkerhet, bryta sig loss med ett avgrundsvrål i motorn och strax efter honom kommer en blå BMW.  Och jag kunde inte ana att en vanlig personbil kunde vråla i kapp med sportbilen! Han gör en gir för att komma fram och det ser verkligen farligt ut. Kan garantera att det sitter en ung man bakom ratten!

Ljudmattan följer mig långt in i Gubbängen där jag går in. De som äger bil (de flesta) är så avtrubbade idag så de märker nog inte hur det både låter och ser ut idag. Bilismen idag är ju förfärlig på många sätt, inte minst bullret, jäktet och avgaserna.

Vad detta har för inverkan på människorna vete i Gud men det är säkert inte bra.

När man kommer ut i en skog där bara naturens ljud finns så märker man ju hur skönt det är för sinnet. Naturen är läkande för psyket!

Jag minns från min barndom i Boliden på 40-talet så lugnt det var. Någon bil i veckan !Plogbilen på vintern och en o annan av gruvans bilar. Kor o hästar gick fritt. En annan tid med andra ljud!

Jag tror att människorna nog mådde bättre på den tiden!








Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate