tisdag, maj 05, 2020

Gravarna!

De som följer mig vet att jag ofta går till Skogskyrkogården. Startar alltid med att gå in på den Judiska delen.
Där går jag en stund, sitter ner en stund också.
Ser namnen på de döda, många är födda i Polen eller andra ställen i östra Europa.Några i Tyskland och en del i Sverige.
De som är födda i Sverige har ofta svenska förnamn.
Jag sitter där och undrar över hur deras liv var. Förstår att många som föddes i andra länder måste ha haft många svåra stunder i sina liv.
Lidandet är ju känt. Förföljelsen är ju känt. Mördandet är ju känt.
Ändå finns det så många antisemiter både här och i andra länder fortfarande.
Jag har ju ett förflutet i Malmö ,där jag f.ö. ofta också gick på den Judiska begravningsplatsen. Inte så långt från stadens vackra Synagoga.
Tyvärr har inflyttandet av många från den arabisktalande världen också gjort att antisemitismen har drabbat stadens judar hårt.
Många är de som valt att flytta från staden.
Jag förstår dem eftersom jag också inte ville bo kvar efter så många år.
Allt sådant här sitter jag på Skogskyrkogården och tänker på.
De dödas öde och de levandes nuvarande liv.
Mina tankar går också till Israel, ett land som jag idag stödjer med tex 15 träd planterade. Som enskild kan man stödja barnhem och åldervård om man vill med penninggåvor.
Israel är den enda riktigt demokratiska staten i hela området. Baksidan är ju förstås Hamas, Hizbolla mfl terrororganisationer vilka utsätter Israel för stora hot och förstörelse.
Deras inställning är exakt som nazisternas, Israel skall utplånas.Judarna ska mördas!
Iran har ju tom. mumlat om att sätta en atombomb rakt på Israel.
De som ligger nu i sina gravar som jag sitter och tittar på , undrar vad de skulle säga idag om de hörde dessa terrorister tala?








Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate