torsdag, maj 24, 2018

Kyrkogårdar!

I hela mitt liv så har jag alltid gått omkring på olika kyrkogårdar och tittat på gravstenar.
Funderat över vad de som låg där hade gjort i sina liv. Helt enkelt så förstod jag redan som barn att det fanns en historia bakom varje namn på dessa gravstenar.
Jag såg också att klasskillnaderna märktes på hur stor stenen var.
I Finland gick jag på bla kyrkogården i Borgå och upptäckte att på nästan alla gravar före 1920 så var det svenska namn för att sedan undan för undan komma in fler finska namn. Däremot i Österbottens olika byar tex Pedersöre så är det fortfarande nästan bara svenska namn. Men också lite underfundigt med ett efternamn som Finne.
Till skillnad mot svenska kyrkogårdar så har Finland många offer från andra världskriget  då ca 100.000 personer stupade. Ett stort trauma i många familjer.
Min farfars far var kyrkoherde i Okome och prästers gravstenar blev ju alltid lite mer än de vanliga dödliga.
Min farfar ligger också där med en oansenlig sten,det är den vi står vid. Min farmor och faster är däremot begravda i Arboga och den stenen är ju rätt så vanlig.
Min farfars syster är begravd i Helsingfors på de vitas gravplats, sånt var det noga med i Finland efter inbördeskriget. 
Idag var jag på Skogskyrkogården här i Stockholm , en mycket stor begravningsplats för alla boende i Stockholm oavsett religion.
Den är utsedd som världsarv och detta förstår var och en som gått omkring på denna oerhört vackra plats med allt grönt av alla slag. Den har dessutom ett fågelliv vilket är så fint, det bor till och med häckande korpar där. Såg en stor fin korp idag som kom flygande emot mig och skrek mycket högt.Den judiska delen är intressant att gå på och min fantasi kommer igång när jag läser alla namnen och hur de kommer från så många olika länder och platser. Vad för hemska händelser har inte en hel del av dem gått igenom i sina liv.








Och slutligen fann jag en grav med kungligheter och de på manliga sidan härstammar från Konstantinopel och Öst -Romerska riket.

1 kommentar:

mike jurvélius sa...

Tydligen har kyrkogårdarna haft en stor betydelse för dig i din egen utveckling. I Dr. Phils bok: "sköt om dig" poänteran han detta!

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate