måndag, maj 17, 2021

Eskilstuna, stad i förvandling!

 https://www.expressen.se/nyheter/flera-brander-i-eskilstuna-samtidigt/  

Jag började gå i skolan 1953 i Eskilstuna, staden där det låg fabriker överallt tom. inne i stadskärnan.

Bodde i lilla Torshälla sju km från staden. Cyklade varje dag under varma säsongen.

Jag var 11 år och gillade Eskilstuna med Fristadstorget där bussarna gick. Och naturligtvis EPA som låg där.

Enhetsprisaktiebolaget! Där kunde jag köpa lp-skivor billigt med jazz. Dizzy och Charlie och deras inspelningar från 1947-48.

Epa hade god nyponsoppa med grädde för en billig penning också.1957 började jag arbeta på "TångLindström" vilka låg på Nygatan. Mitt inne i stan. Tillverkade tänger av alla slag och var bland de första i världen med att plasta handtagen.

Lärde känna alla industrier då eftersom jag var kontorsbud och fick ärenden varje dag till någon firma.


Eskilstuna och Torshälla drog till sig arbetare främst från vårt broderland Finland och det var inga problem för städerna ,tvärtom.Arbetssamma finländare där deras fruar också gick ut i arbete.

Jag bytte jobb till Nyby Bruk i Torshälla och fick genom detta nya kamrater men vi åkte alltid på lördagen till Eskilstuna.

I Eskilstuna var det alltid liv och rörelse just på Fristadstorget, vi sitter just på denna bild på torget.

Min goda vän Pelle Gustavsson till höger. Maj-lis och hennes kompis från Eskilshem.


Idag när jag ytterst sällan kommer till Eskilstuna så ser jag en förändrad stad. Gatubilden ser ut ungefär som när man kommer till någon av Stockholms förorter.

Under åren har den kriminella världen kommit till staden med knark och mord. Stadsdelen Nyfors ser ut som mellanöstern.


Där har även skjutning på öppen gata förekommit. Mord är ju inte ovanligt i stadsdelar med denna nya befolkning. Så ser det ut överallt i vårt land nu.

Nattens många bränder är ju de kriminellas sätt att visa att de bestämmer över både polis och stadens politiker.

Man behöver ju inte vara speciellt klok för att begripa att Sverige och dess befolkning nu är i underläge tack vare politiken som fört oss fram till detta tillstånd av en sorts krig.

Eskilstunas polis har i skrivande stund begärt förstärkning och det kommer de att behöva efter ca 20 olika bränder.

Jag kan ju tänka mig vad ägarna till de brända bilarna anser om samhället idag. Det är nog inga vackra ord som sägs.

Vanliga medborgare ,både svenskar och skötsamma invandrare borde ta sig en funderare över varför samhället runt om i landet uppvisar samma typ av gangsters just bland killar med ursprung från andra länder?

Är det inte dags att stoppa all onödig invandring för att kunna reparera Sverige nu?


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate