söndag, november 12, 2023

Söndagsintervjun med Janken Myrdal (Viking)

 https://sverigesradio.se/avsnitt/janken-myrdal-om-fadern-lognen-och-berommelsens-gift 


Har nu på morgonen lyssnat på intervjun med Janken Myrdal med stort intresse. Hans utgivning av breven mellan Jan Myrdal och hans föräldrar ställer så mycket i ett annat sken. Sviten om Jans barndom får ju revideras till att enbart betraktas som en romansvit. 

Janken säger att Jan använde lögnen i hela sitt liv helt medvetet !

När jag såg bilden på honom idag som äldre så hoppade jag till, så lik fadern!

Han tar upp en sak och det är att Jan var monologernas mästare. Jag vet för jag har träffat honom.

En sak var bra med honom och det fick jag egen kunskap om redan på 60-talet. Han skrev då för Stockholms Tidningen och hade ett stor artikel om aktier . 

Jag tog intryck av denna artikel och skrev till honom och minsann så fick jag ett långt svar.

Jan M var ju mannen som hade svar på allt men han var påläst. 

Nästa brevväxling som jag kommer ihåg gällde alkoholen där han hade starka åsikter. Tex att alkohol aldrig skulle få förekomma i partisammanhang. Bruket av alkohol hade inte någon plats där, sa han och gav mig strikta instuktioner i hur jag skulle agera inom partiet i denna fråga.

Sista brevväxlingen var 1986 när Alva dog. Jag gick då in på ett personligt plan och hävdade att han borde gå på begravningen vilken han sagt att han inte skulle. Jag menade i brevet till honom att han borde göra så för sin egen skull. Men han vek inte en tum!

Sista gången jag träffade honom var på ett Folket i Bild-möte i Lund. (90-tal)


Vi hade i Malmö-Lund byggt upp en fungerande avdelning och det var läge att puffa på i Lund. Fullt med folk på mötet, naturligtvis studenter.

Men mötet slutade illa, Jan fick en hjärtattack och jag och några till fick bära ner honom från scenen. Den blick jag fick från honom har jag aldrig glömt. Rädsla och fasa!

Han opererades och kom igen! Men snart skulle våra vägar skiljas för alltid. 

Han fanns med i bakgrunden i tidningen Fib och när jag och fler till i styrelsen sidsteppades och chefredaktören fick sparken , då gick jag för gott. Så gjorde också den stora Malmöavdelningen.

Vad det gällde? Jo, Polpot. Vi hade tagit in ett stort reportage  om Kambodja och massmördaren Polpot.

Jans dotter Eva plus en del till handlande utan styrelsens vetskap och alla förstod ju vem som hade krävt rättning i ledet!

Allt detta blev för mig ett totalt avsked av all vänster!

OCH det är jag tacksam över nu när jag ser hur vänstern svansar för islamisterna i nazihamas!

Lyssna på denna podd ,den är intressant! OCH man kan ställa den frågan som många har gjort,vad var det för fel på Jan Myrdal?   https://hogrelius.blogspot.com/2020/10/myrdal-stallde-alltid-sig-val-med-makten.html 

Åsa Linderborg skriver också om Mydal :https://www.aftonbladet.se/kultur/a/eJnXmQ/asa-linderborg-om-jan-myrdal-efter-de-hemliga-breven

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate