torsdag, augusti 03, 2023

Min farmor och mitt sista möte med henne.

 


Albertina Högrelius född Ström, torpardotter från Västergötland.

. Hennes  far var sk indelt soldat och fick varje år tilldelning av mat och tex sättpotatis. Ett fattigt hem men Albertina hade läshuvud och gick utbildning till att bli lärare.

På bilden med delar av familjen ser man min pappa Bänkt med min bror Bengt. Farmor och min faster Ingeborg. Farfar Viktor till höger och bilden är tagen i Arboga.

Hon blev rätt tidigt "åderförkalkad" som man sa förr i tiden.Lätt virrig med lite konstiga idéer, samlade på äggskal för det skulle hennes syster få, det var bara som så att systern hade varit död i 30 år. Men i övrigt klarade hon sig. Handlade mat i affären osv.

1966 träffade jag henne sista gången och då hade hon hamnat på "hemmet" , kunde inte bo hemma längre. När jag kom fram till sängen så piggnade hon till och tittade på mig med glada ögon och sa: så roligt att du Bänkt kommer hit!

Jag sa ingenting om att jag var Bänkts son, lät henne vara glad.

Ibland får man tiga still för allas bästa.




Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate