lördag, februari 04, 2023

Att arbeta som bud!

 Läs det här först! https://www.gp.se/ledare/gig-ekonomin-skapar-ett-kyligare-samh%C3%A4lle-1.91428101 

Mitt första arbete började sommaren 1957 på en numera avsomnad industri i Eskilstuna, FE Lindstöms tångfabrik.


48 timmar i veckan för 20 kr!

När ledaren berättar om de som levererar mat numera via moppe eller cykel så beskriver hon en ensam värld!

När jag cyklade härs och tvärs över Eskilstuna med alla möjliga uppgifter så träffade jag massor med folk att tala med. Oftast vuxna och det gillade jag. Inget tjatter som många unga höll på med.

Disponent Eliasson, Mauritz Wedén och sonen Sven Wéden!

Fick lära mig massor i allt från att hämta pengar eller betala räkningar på banken eller posten. Tullärenden med en massa olika fraktsedlar och intyg. (Jo,det var en massa byråkrati på den tiden)

Jag var alltså fyllda fjorton och fick varje vecka hämta lönerna åt arbetarna, ca 500.000 kronor i en portföljd!

Hörde aldrig talas om några rån  så jag var inte rädd.

Bäst av allt under den här tiden var att jag i chefens hustrus affär fick syn på en söt flicka. /Sven Weden ägde fabriken.

Nu blev det så att jag och den här flickan, Kerstin , blev ihop ! En underbar tid men jag var för ung för att kunna få det att hålla. Ung och osäker vad gällde det kvinnliga könet.  Suck ja!

Ja , jag undrar om dessa matbud kan träffa någon flicka när de jobbar?

DET sägs ibland att allting har blivit bättre, men det vete-fan!



Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate