lördag, augusti 22, 2020

ASUS med UBUNTU!

 Ett USB-minne hjälpte mig att enkelt installera Ubuntu vid sidan om Win 10. Men jag hade lite bry med "blåtanden" men idag löste jag detta och kör nu Nuvolas app med musik från min sida på  You Tube musik till min stora högtalare.

Nuvola är en gäng som tillverkar appar för Linux och de fungerar perfekt, allt från YouTube till sidor med radiostationer. Allt går ut på att man lägger deras sidor till Flatpak sedan finns de i programbanken.

Gillar man musik och vill få bra ljud så är det här det bästa och dessutom enkelt.

ASUS lilla dator är ju en billig o enkel apparat men många möjligheter finns dock ändå. Tråkigt bara att nätverkskortet inte har några drivrutiner för Linux men med en USB D-link med några år på nacken så löste sig problemet med uppkopplingen.

Tids nog kommer säkerligen drivrutiner . Denna typ av kort brukar använda sig av RTL vilket min USB-Link gör!

Inga problem däremot på Win 10 där både nätverket "24"  och "5" finnes att tillgå.

Det finns fabriker som aldrig bidrar till att hjälpa Linux man kan ju undra varför man är så trångsynta!

Netgear är ett sådant företag. 

Jag skapade för ett tag sedan en lista med 180 radiostationer och dessa använder jag nu i min VLC spelare. 

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate