söndag, juli 26, 2020

Bilder från min tid i Flottan 1961-63 (Klicka på första bilden så ser du dom stora)




Det här är samtliga fartyg vilka jag arbetade på, lägg märke till Mul 16 Fårösund. Den tillhörde kusta. och jag blev utlånad till dem . Fartyget var en minutläggare.
Efter denna kommendering så började jag vara med om att utrusta HMS Gladan, ett skolfartyg vilket skulle föra mig till Tyskland-Skottland, Norge samt en rad hamnar i Sverige. Arbetade med mat och servering eftersom jag fick utbildning till Hovmästare."Flunk" kallades det i flottan.

Efter ca ett halvår på Gladan blev det dags att åka upp till Stockholm där jag det senare halvåret var på två torpedbåtar, T 103 och T104.
Pollux och Polaris var de döpta till.

När vi seglade över Nordsjön till Aberdeen så gick vi rakt in i en storm med 33 s/m. Alla våra segel blåste sönder och vi låg i ett läge man närmast kan säga var drivande. Vågorna var uppåt tio meter höga och sjögången gjorde oerhört många svårt sjösjuka.Ingen mat gick att laga på fyra dygn, vi i köket försökte hålla igång manskapet med kalla soppor. Vissa som var apatiska fick vi tvångsmata för att de skulle få i sig vätska.Det tog nästan 10-11 dagar från Göteborg innan vi var framme. När jag gick iland så var det som att gå i uppförsbacke överallt, balanssinnet var i uppror. 
Här  kommer några bilder från det kämpiga livet ombord: 






















































Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate