lördag, juni 27, 2020

När politik blir religion!

Jag har ju följt politiken i vårt land och världen ända sedan jag var tämligen ung. Var politiskt intresserad redan i tioårs åldern.Lyssnade på debatter på radion . Minns Ohlin och Erlanders kamp om makten.Minns Hedlunds skämt.  Hilding Hagberg från K var en malande röst och ett eko från Moskva.
Ungefär som vänstern idag men idag lyssnar de på grupper i USA.
Skillnaden mot politiken förr är att idag har det sakta smugit sig in religion i politiken.TRO.
Själv var jag ju med i en rörelse som tidvis var religiöst präglad.Maoismen!
Sammanblandningen av tro, religion och politik är skadlig både för individerna och politiken.
Några hederliga utbyten och samtal är ju idag omöjliga tack vare detta.
Släpp in Jehova eller en vänstermänniska, sätt dig ner och försök att samtala.
I bästa fall kan man konstatera att man är långt ifrån varandra åsiktsmässigt och skiljdas där utan hårda ord.
Med vänsteranhängare har detta i de flesta fall totalt försvunnit eftersom glåporden förgiftar alla möjligheter till samtal.
Den aktivism vi ser idag för inget gott med sig då de ofta är ett övergrepp mot andra.
Ungefär som klotter på gamla fina hus.
Jag kallar till och med klotter för övergrepp. VEM har givit klottraren tillstånd att förstöra för mig och alla andra?
Vem har givit vänstern rätt att censurera mig och andra med hjälp av fega plattformar likt Facebook?
Ibland får jag en försmak av kommande diktatur där vi åter har ett samhälle likt det östeuropa som försvann 1989-90!
Hur f-n kan de unga blivit sådana "soldater" i en röd armé?

Folkdomstolar är skrämmande och under de senaste tio åren har vi sett många sådana.
När jag började med internet på 90-talet så var ledordet "fri talan" på svenska.
Tryck och yttrandefriheten var verklig då på ett sätt vi inte har numera.
Däremot behöver man inte kasta skit på enskilda och hävda att det är tryckfrihet. Det är ju alla dessa med påhoppen och det vulgära som också har banat vägen för alla "vaktposter" i dörren.
Enbart tragiskt att människor med dåligt omdöme har förändrat internet till något sämre mot förr.
Känner för närvarande stor pessimism inför de kommande åren när jag ser och hör de unga skrika och förstöra!https://www.expressen.se/debatt/offerkoftan-ar-en-blot-och-dalig-kofta/?utm_medium=link&utm_campaign=social_sharing&utm_source=twitter&social=twtr
Lenin ställde frågan i en skrift, "vad bör göras" och det är den stora frågan fortfarande!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate