tisdag, januari 07, 2020

En bildhistoria från mitt boende på Östra Förstadsg 17C +G

Från början på 90-talet så bodde jag på Östra Förstadsg i Malmö. Flyttade därifrån 2004 på sommaren upp till Hökarängen.
Så många minnen man samlar på sig från de platser och lägenheter man bott på. Det är både honung och etter galla såsom livet är för de flesta.
Skilsmässa och förtidspensionering var det som utspelades sista åren för mig. Jag hade arbetet med stadens missbrukare och tröttnade på att dels hotas och dels inte få vara i fred när jag gick ut. Hälsan tog stryk ordentligt med dubbla blödande magsår. Nå jag lägger ut bilderna lite huller om buller men man får en vink om hur boendemiljön var där.




Först bodde vi på 17 C i en stor femma men den var mycket dyr och när barnen flyttat och hustrun blev tvungen att jobba i Karlstad så bytte vi med en granne till en tvåa. Då blev det ingång 17 G istället med Stadsmissionen nedanför på gatan. Där hände ju olika saker hela tiden och det finns just en sådan gatubild med här! Värst var ett mord tvärs över gatan där jag hörde en kvinna gallskrika i skräck.Satt i telefon med hustrun vilken hörde dödsskriet ända upp till Karlstad. Det var en ung kvinna som knivmördades av en kille från Pakistan.





Mannen hade kört omkull och tappat sina grejor och inte blev det bättre av hans ilska heller med sparkar på det som hade kommit ut på gatan.




 Portvakten och vicevärden Dagny Karlsson.
Jag står på en av bilderna och håller om en söt tjej,hon har en frisörsalong på Östra Förstadsg. STARLIGHT! Jag gick hos henne i många år och kan varmt rekommendera henne. Josty är Sveriges äldsta datoraffär och jag hoppas att de finns kvar liksom korvmojjen.
Såg en positiv sak om hyrorna i denna BRF Skansen,de har fått ner avgiften avsevärt! De betalar idag mindre för en tvåa än vad jag gjorde 2003-4! Sånt får man gratulera till!
Men en sak är säker ,jag har aldrig ångrat mig att jag flyttade från staden.
Jag har trots allt fått ett mycket bättre liv genom flytten till Hökarängen i Stockholm. 26 år i Malmö räcker och blir över!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate