måndag, juni 10, 2019

Gamla människor ska tydligen plågas i vårt land!

"DET KALLAS FÄRDIGBEHANDLAD
Vi är dyra när vi hamnar på sjukhus och skall ut så snart som möjligt. Känner igen allt men hotades inte med polis men ut åkte jag utan att mina synpunkter togs på allvar.
Låg på sjukhus efter en trafikolycka med bruten nacke, bruten arm, höft och sönderslaget bäcken. Hade just lärt mig stå - hänga- på ett gåbord men jag fick inte stödja på vänster sida. En dag dök en kvinna upp och meddelade att en biståndsbedömare skulle ringa om en kvart angående min hemgång.
Jag ifrågasatt det då jag inte hade något hem att åka till då jag stod mitt i en flytt. Kvinnan blev upprörd och talade om att nu skulle hon minsann hämta doktorn. Han kom och talade om att jag skulle hem och jag borde ha lite egen motivation om jag tänkte bli bättre och inga argument bet från min sida.
Dagen där på skickades jag hem med ett gåbord till en lägenhet där inredningen bestod av flyttkartonger ett tomt kylskåp och min säng som jag bäddade med ett badlakan. Hemtjänsten som kom ibland( en dag ringde de och meddelade att de glömt mig) de fick inte handla mat , gå på apoteket eller skaffa liggunderlag åt mig. Min dotter åkte över 200 mil efter arbetet under några dagar för att se till mig liksom att en svägerska o vänner ställde upp. Jag kissade i en papperskorg och låg platt i sängen däremellan.
Varken landsting (Värmland) eller kommunen (Karlstad) kunde hjälpa mig eller hade personal som var behjälplig trots otaliga samtal för att nå dem så på 9:de dagen när en vän konstaterat att jag höll på dö i misär så lyfte vänner mig ombord på tåget till min nya hemort Örnsköldsvik.
Jag är fortfarande gravt handikappad men på vårdens institutioner här har jag fått mycket gott bemötande om än har man varit förvånad över att man" kastat" ut mig tidigt och utan någon uppföljning och ordentliga föreskrifter. Stina Lundström via Facebook!"

Ju sämre ekonomin blir för kommuner och landsting ju fler sådana här berättelser dyker det upp.
Men det är sällan massmedia orkar med att berätta om orsaken till den försämrade ekonomin, detta skyggar man för fortfarande.
Ibland undrar jag om det finns någon hemlig överenskommelse mellan stat,landsting,kommuner och regeringen samt massmedia att inte ens vidröra orsaken till det katastrofala läget i landet?
Att det är den våldsamma inströmningen av  immigranter de senaste åren som kostar landet oerhört mycket pengar och resurser förstår nog de flesta.
Vem som helst kan ju göra ett räkneexempel med alla de tusentals Somalier vilka bor i förorterna i norra Stockholm och där nästan ingen har ett ordentligt arbete att gå till.
När jag bodde i Rosengård bodde där 20.000 människor ,nästan alla från andra länder. Över 80 % levde på sossbidrag.
Staden Malmö har aldrig repat sig efter dessa år på 70-80-talet utan befinner sig som stad i ett "sosstillstånd" ständigt där staten betalar över 3 miljarder om året  i stöd.
Utan dessa pengar, vilka tas bla från oss i Stockholm, skulle bankrutten vara ett faktum. Ungefär som det ser ut i massor med kommuner just nu!
Jag har i mitt yrkesliv nere i Malmö fått vara med om hur personal halverats inom sjukvård,barnomsorg och hemtjänst.
Den som tror att patienterna fortfarande får god vård efter något sådant måste vara stora lögnare eller ideologiska dvärgar!

Nu är det dags för det övriga landet att pröva på den kur som vi i Malmö genomgick på 80-90 talet.
Jag får väl säga som Per Ahlmark sa till arbetarna på Olofströms bruk när de miste jobbet; "Lycka till"!
Eller skall vi sjunga "We shall overcome"! (Friggebovalsen)

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate