lördag, december 18, 2021

Systembolaget!

 Jag arbetade på Systembolaget några år, först i Visby sedan i Malmö. I Malmö så skickades jag runt till olika butiker när de fick sjukdomsfall. Flera av dessa butiker finns inte idag, när kundunderlaget sviker så stänger man.Tex Drottningtorget, Södra Förstadsgatan, Rosengård, Baltzargatan osv.

I Rosengård fanns en rätt stor butik men idag bor det nästan bara araber där uppe så det vara bara att stänga butiken.

Längsta tiden arbetade jag vid den butik som låg vid "Folkets park" granne med Solidar. Numera har Coop tagit över rubbet och blivit en stor livsmedelshall. Detta system var en sk brännvinsbutik, dvs man sålde stora mängder vodka. Rätt trist i en sådan butik.

Idag gick jag in på en nyöppnad butik i Sköndal. DET är den största systembutik jag sett med ett ölsortiment som förvånade mig. Det är ju längesedan jag var inne i en Systembutik så naturligtvis såg jag ju den stora omfattningen av "pilsnerdrycker"! 

Öl från hela världen!  Och att det numera finns så många sorters svensk öl hade jag faktiskt ingen aning om!

Måste erkänna att jag känner mig totalt likgiltig inför all sorts alkohol när jag gick där och kollade!

Kul var att tala med den positva personalen! Trevliga och öppna ! Så ska personal vara!

När jag nu sitter här vid datorn och kollar lite både på Twitter o Face så ser jag många bilder där folk sitter och dricker!  OCH jag kan inte låta bli att tänka som så, hur många av dessa torskar kanske inte dit på att utveckla alkoholism?

Hade jag roligt igår frågar de kanske sina kamrater dagen efter. Om man får minnesluckor så börjar man stiga ner i helvetet!

Samma om man "festar" fredag-lördag med kanske en middag på söndagen med vin till maten för att piggna till!

Jag vet nämligen allt om detta att tidigt bli beroende!









Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate