onsdag, december 29, 2021

Att lära sig språket!

 

https://www.gp.se/ledare/att-beh%C3%A4rska-vardagssvenskan-%C3%A4r-inte-skitsamma-1.62736249 

När jag läser det här så minns jag en kille som kom direkt från Finland till oss på bruket. Vi hade samma skift i stålverket och han kunde inte många ord på svenska.

Men han fann sitt eget universitet ihop med bla mig. Han kom bärande olika grejor tex en skiftnyckel och pekade på den!

Jag sa då "skiftnyckel" sen fick jag skriva ordet i hans anteckningbok. Sen sa vi ordet igen ända tills han kunde det.

Ni ska veta att när man kommer från finland så finns det många ord och meningar som de har svårt att uttala. Ordet TRYCK blir ofta för dem i deras mun "RYCK"!

Knapp är lika svårt och blir napp osv.

Men den här killen lärde sig bra svenska på 3 månader. Efter ett år hade han knappt någon brytning heller.

Han var intresserad samt hade språköra.

I stålverket kunde de flesta tala svenska men några undantag fanns ju också tex mannen som hade bott 25 år i Sverige men kunde bara några ord.

Ann-Sofie Hermansson tar upp språkfrågan så bra och lätt att förstå!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate