lördag, december 25, 2021

De flesta äldre glömmer inte sin ungdom!

 


Ann Heberlein ger ett svar :"ATT VARA UNG

Har jag glömt hur det är att vara ung? Det hävdar en ung skribent, Minna Höggren, i tidskriften Arbetet. Jag måste tillstå att jag är ganska häpen över både hennes påstående och över texten i sig. Höggren tar avstamp i den så kallade skönhetsdebatten som tog fart efter min text om skönhet och åldrande i SvD Kultur för några veckor sedan - men inte med bästa vilja i världen lyckas jag förstå hur den texten kan tolkas som att "sparka nedåt", mot "unga kvinnor", som Höggren hävdar.
Jag kan inte låta bli att undra om Höggren överhuvudtaget har läst min text. Nåväl, låt mig bestrida påståendet att "Ann Heberlein har glömt bort hur det är att vara ung". Jag är visserligen över 50 år, men mitt minne är fortfarande både gott och intakt. Faktum är att jag ofta tänker på det decennium jag var ung, åren mellan 20 och 30. De åren är högst levande i mitt minne.
Hur var det att vara ung? Det var hemskt och underbart, arbetsamt och spännande, ångestfyllt, oroligt men fyllt av hopp. "När han var ung var han ingenting och därför allting", som E M Cioran skriver. "Nu är han gammal och någon och därför ingenting", fortsätter han och det sammanfattar det hela väl.
När man är ung har man alla val framför sig, och det är underbart och fasansfullt på samma gång. Alla möjligheter är öppna och alla misslyckanden möjliga. När man är gammal har man gjort sina val. Livet har stelnat på ett sätt som kan vara tryggt, men också förutsägbart. Allt är redan gjort. Det finns en sorg i det - men ingen missunnsamhet.
Jag känner ingen avund inför unga människor och de möjligheter de har. Jag vet att ungdomen är en tid minst lika fylld av kval och svårigheter, sviktande självförtroende, skam och rädsla som av äventyr, glädje, framsteg och tillförsikt. Jag ser på mina söner och på min dotter som alla är mellan tjugo och trettio och mitt hjärta sväller ömsom av stolthet, ömsom av oro. Jag är alltid deras mamma, och på ett fundamentalt vis finns jag alltid kvar - men nu är de vuxna och måste själv ta ansvar för sina val. Friheten är berusande, men också skrämmande.
Den dubbelhet som finns i upplevelsen av frihet som både berusande och skrämmande finns i mycket i livet. Åldrandet är hemskt - men innebär också erfarenheter och perspektiv som den unga människan saknar. Jag vet hur det är att vara ung, som Minna Höggren är nu. Jag har nämligen varit ung. Hon har däremot inte varit femtio år och vet ingenting om barnafödande, småbarnsårens livspussel, skilsmässor, eländet med att kombinera yrkesliv och familjeliv, klimakteriet, känslan av döden som rycker närmare.
Med detta sagt är vi alla individer. Trots att jag varit i den ålder Minna Höggren är i nu vet jag naturligtvis inte hur det är att vara Minna Höggren. Med all respekt för henne vill jag hävda att hon inte vet något om hur det var att vara Ann Heberlein som ung. Jag fick barn tidigt, arbetade som vårdbiträde, servitris och städerska och var inte i närheten av de arbetsplatser Höggren beskriver i sin text.
Jag gick på Komvux och läste in de ämnen jag missade under gymnasietiden eftersom jag var svårt ångestriden och ätstörd då. Jag läste in en teol kand och en fil mag samtidigt som jag tog hand om två små barn. När jag var 34 disputerade jag. Då var jag trebarnsmamma och hade så smått börjat publicera mig på kultursidor. Min första text som publicerades skrev jag när jag var föräldraledig med mitt tredje barn. Då var jag 32.
Jag har inte fått någonting utan ansträngning. Studier, hårt arbete och enträgenhet. Det tror jag på. Det rekommenderar jag alla unga människor: Utbilda dig, arbeta hårt och visa vad du kan och vem du är så ska du se att det lönar sig. En gnutta ödmjukhet inför livet och inför andra människor skadar inte heller."

Jag ger också ett svar!


Glömma hur det var att vara ung? Ett så dumt påstående! 

Jag blir 80 snart och minns fullkomligt glasklart min ungdom. 48 timmar i veckan som 14 år med 20 kr i lön. Jag minns min första kärlek till Kerstin som var tre år äldre och mina kval när hon gjorde slut efter 8 månader.

 Tvivlen om att duga! Längtan till att få klara sig själv osv.

 Gifte mig ung och det blev barn, bil ,villa och hund. Men jag minns också hur omogen jag var inför detta liv. Arbetare i fyrskift på ett järnbruk. Hustrun sjuk sen barnsben i reumatism.Ansvar för en ung man!

 Minna Höggren är nog också en ung omogen kvinna som kanske ibland inte borde låta trycka vissa saker!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate