torsdag, februari 04, 2021

Pet Shop Boys - It's A Sin (Official Video) [HD REMASTERED]



När jag såg första avsnittet igår vilket handlade om år 1981 och gayvärlden i London så blev jag lite förundrad.
Men nu när jag sett samtliga fem avsnitt så förstår jag bättre varför skildringen från -81 var historiskt viktig.
Hela denna serie utspelar sig mellan 1981-91 , alltså tio år med så mycket sjukdom och förnedring vad gäller de som fick HIV och AIDS!
Jag har ju haft vänner ända sedan 50-talet som var homosexuella och vet hur besvärligt livet var särskilt på små orter. Många flyttade tex till Stockholm men fick det ensamt och svårt ändå. Känner ju några som inte orkade utan tog sina liv.
Jag minns också när jag 1964 skrev en insändare i Expressen och tog de homosexuellas sida mot förföljelser så väckte det smärre uppståndelse på min arbetsplats. Trots att jag var förlovad med en kvinna så fick jag frågor och påståenden  om homosexualitet! Ren avsky från en del!
Men en man på jobbet sa ingenting. Hans son var nämligen homosexuell.
I småstäder som Torshälla där jag bodde så gick det inte att vara homosexuell utan att det började tisslas och tasslas.
Men på den tiden fanns det bara gonnore' och syfilis och ingen dog av detta.
När så rykten började komma igång i världen om att mängder med unga män i San Francisco hade drabbats av en konstig sjukdom samt dog då kom det också ett uttryck : "bögpest"!
Rädslan spred sig och massor med rykten kom igång.
Jag hade en arbetskamrat vilken fick denna sjukdom och jag träffade honom en vecka innan han dog.
Han var så sjuk och såg så tärd ut så jag förstod att han inte hade långt kvar.

Men alla de som hatar homosexuella kunde ju inte låta bli att lufta sina hemska tankar. 
Vissa religiösa kunde inte ens förmå sig till att hysa medlidande. 
I dagens värld så är det bättre men många har svårt fortfarande med släkten och kanske vänner  att få vara sig själv.
I den muslimska världen så straffas unga män med att hängas eller kastas ut från höga hus!
Där har människorna med mullorna i spetsen utsett sig till GUD FADER och straffar.
Hårdhet iställer för kärlek till sin nästa!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate