fredag, februari 12, 2021

Bilder från Kina 1976 års "arbetarresa"!

 Jag var medlem i Svensk-Kinesiska vänskapsförbundet ,Eskilstunaavd med 300 medlemmar.

Totalt i Sverige var ca 9000 medlemmar. Vi hade nästan monopol under många år med våra kinaresor.

Jag träffade människor på Kinas ambassad och fick framföra mina önskemål vad jag ville se och uppleva.

Min önskan var att få se ett stort stålverk och så blev det också.Ett antal mil utanför Beijing låg ett stort stålverk och de producerade vid varje ugn ca 200 ton varannan timme. Det låg 10 likadana ugnar i rad.

Året var alltså 1976 och det var lätt att spå framtiden för detta land.

Tyvärr så avbröts vår resa pga den stora jordbävningen. Därav en av bilderna framför ett tält, vi fick sova i tält inne i förbjudna staden i tre dygn innan flyg till Moskva kunde ordnas. 600.000 människor dog i denna jordbävning. Fasansfullt, ingen fick bo inomhus i huvudstaden dessa dagar.

Det var en sorgesam avfärd!Stackars folk!

Men här finns lite bilder ur min stora skörd av dia-bilder. De får tala för sig själv!














Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate