måndag, februari 22, 2021

Att välja att ställa sig utanför den tekniska utvecklingen!

 Jag ska börja med att visa en bild ,varsegod:

Musik! Gammal fin musik från 62 och framåt från diverse topplistor dessa år.

Överhuvudtaget för oss vilka gillar att lyssna på musik så har internet varit en guldgruva i många år. Framväxten av streaming kanaler är en välsignelse och det finns så mycket att lyssna på som inte kostar ett öre.

Radion kör nu program som heter "nedkopplat" och där kommer människor till tals där många är åtskilliga år yngre än jag. De har varken internetbank, smartphone,dator osv.

Frågan är var befann de sig tex åren 1995 och framåt ? När internet började fungera.

Varför gick de ingen kurs? Jag har i många år varit med att leda kurser bland rätt  så gamla människor vilka har lärt sig hur man handhar en dator.

Köpa maten och få den hem till dörren till en rimlig kostnad tex.

Ska man uppmuntra och hylla okunskap?

Det räcker väl med att skolorna har slagit in på den linjen!

Ska utvecklingen stå stilla bara därför att en viss grupp ställer sig vid sidan om och inte VILL lära sig något nytt.

Näe, så har det aldrig varit och kommer inte att bli eftersom människan i sin natur är en nyfiken varelse!

Se på de gamla Grekerna och deras uppfinningar tex inom byggnadskonsten.

Personligen har jag både glädje och stor praktisk nytta av nutidens teknik.

Mina räkningar betalar sig själv vid ett visst datum,jag behöver inte bry mig.

Jag når vänner och bekanta via den här nya tekniken och slipper under coronan att vara helt isolerad.

Kan chatta med vänner från hela världen,senast med en rar tjej nere i Italien.

Eller släkten i USA!

Vi som gillar fotografering har fått vårt Clondyke i och med den digitala tekniken.I princip kan man fotografera hur mycket som helst idag. Utbyta foton med andra intresserade. Skanna gamla bilder så de blir bra.

Säger det igen för hundrade gången, om du är osäker eller vill lära dig mer om dator och internet, anmäl dig till någon kurs!

Att köra bil innebär också att gå på kurs och samma borde gälla internet !

Allt det här är skrivet på en gammal Acer dator, ca 15 år gammal med ett Linuxsystem som heter Ubuntu.

Var snäll och Googla på just Ubuntu och lär dig mer!

Så här ser mitt skrivbord ut på Ubuntu-Mate 


Och här är en bild hur Microsofts Edge Webläsare ser ut på Linux. De har ju börjat att sedan ett antal år stödja Linux på många sätt. Webläsaren är baserad på Chromium, fri programvara. 




Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate