fredag, januari 15, 2021

Vem drabbas av mest corona?

 I dagens tidning läser jag att Skåne numera är mest drabbad av smittospridning av covid 19.

Samtidigt publicerar läkaren Nils Littorin följande  debattartikel i Expressen: https://www.expressen.se/debatt/hall-sverige-oppet-for-barnen-och-ekonomin/ 

Han har en längre tid hårt attackerat andra länders lockdown och även en del åtgärder vilka vidtagits i vårt land.

Vad jag har fått lära mig från forna tiders smittor var att det gällde att isolera de sjuka och dess närmsta omgivning. Vi hade tex på 50-talet det vi kallade för "epedemin" , sjukhus med isolering av tom. vissa barnsjukdomar såsom mässlingen tex.

OM nu covid ska betraktas som en sjukdom farlig för människor så måste man också se till att isolera de sjuka samt dess närmaste omgivning?

Vi har nu över 10.000 döda i denna sjukdom,ett besvärande tal i jämförelse med övriga norden. 

Finland har hela tiden fört en annan politik än Sverige och det är uppenbart att de har lyckats bättre.

En tuffare nedstängning helt enkelt vilken har givit effekt.

Jag bor ju i Hökarängen i Stockholm med stor invandring i området. Vi har en affär här vilken drar till sig köpare från många håll i området.De tar sig hit med tunnelbanan eller buss. Går in i denna lilla affär och trängseln är ofta stor. Under hela året har jag sett detta varenda gång jag går förbi. 90 % invandrare i butiken. OCH sjukdomsfallen i denna grupp är mycket högre enligt myndigheterna.

Kan detta vara fallet också i de skånska städerna med så högt tal av invandrare. Min uppfattning från köpcentrum i Farsta är att man inte är så noga.Man fikar tätt ihop liksom vid måltider. Umgås med släkten på ett annat sätt !

Södertälje med mycket stor andel invandrare uppvisar också höga tal av sjuka i denna grupp.

Visst är också det så att denna grupp av boende ofta har arbeten där de löper större risk att smittas. Stadens taxiförare är till större delen idag invandrare tex. Många i hemtjänsten likaså.

Sveriges förmåga har också genom bristfällig styrning gjort smittan lättare att sprida sig. Lagarna är gammelmodiga i jämförelse med andra länders lagar. 

De gamla landstingen ,numera regioner, är stoppklossar.

Olika regelsystem liksom olika datorsystem.

Nils Littorin förespråkar mer av den vara vilken Sverige ändå till skillnad mot övriga norden har testat.

Resultatet är ju rätt dystert.

Som pensionär så försöker jag hålla den "hårda" linjen även om det är svårt. Isoleringen är krävande för psyket men om jag skulle bryta detta och börja leva som tidigare så kanske jag inte skulle ha varit vid liv?


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate