onsdag, januari 20, 2021

Käbbel, utrensningar och uteslutningar!

 Under de år jag var med i SKP (Maoisterna) liksom tidigare även Vpk, så är det historien om alla delningar av organisationerna på vänsterkanten.

Interna motsättningar vilka gjorde gamla kamrater till fiender. Baktaleri och uteslutningar.

Hela partiavdelningar kunde uteslutas. Partiförklaringar tillgreps där man undertecknade en bindande förklaring att man skulle lyda och vara trogen partiet och dess ledning. Om inte så uteslöts man!

Allt detta skapade misstänksamhet och ännu mera intriger. 

När man läser kommunismen historia så inser man att i de länder där kommunisterna tog makten så levde alltid partiets medlemmar i fara.

I Sovjet utrensades hela styrkan av människor som deltagit i partikongresser.

Det var alltid partiets medlemmar i huvudsak som hamnade i de värsta fängelserna.

Jag har på prov tagit en pren. på tidningen Nya Tider för att jag ska kunna bilda mig en egen uppfattning om denna tidning och dess politiska linje.

En rätt så tråkig tidning om jag ska vara ärlig. Gammal skåpmat som kommer veckan efteråt.

Men idag blev jag igenkännande från min tid inom vänstern


I och för sig en debattartikel men den säger ju en del om tidningen också. Andra säger extremhöger och mannen som skriver denna artiklel uppfyller med råge detta med att vara extrem.

Bara rubriken är ju en floskel. Ungefär som vissa på Twitter som pekar ut Per Gudmundson som en tönt och en som sålt sin själ för pengarna.

Det finns en grupp både här och i synnerhet i USA vilka kallar politiska motståndare för förrädare stup i kvarten. 

Tidningens bruna ruta säger ju en del också om inställningen vilken så starkt  påminner om 60-70-talets groteska behandling av människor. Svulstigt kletande på andras åsikter och personer.

Jag äcklas!


Det var ju sådana här människor vilka behandlade  Vaclav Havel och andra dissidenter  på det sätt som gjordes i Tjeckoslovakien mfl stater inom Östeuropa.

Dagens Kina och Nordkorea är också mästare på smutskastning.


En sak kan jag lova och det är att inte förnya min pren. på denna tidning, jag lägger hellre mina pengar på Bulletin!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate