söndag, januari 03, 2021

Förorten!

 När jag flyttade ner till Rosengård så visste jag föga om detta område. Jag kom från småstaden Torshälla och ett år i Visby ner till Malmö i sent -78.

Kom att på bo Hårds väg 26. hade aldrig bott i ett så stort hus med liknande kåkar runt om!


Det första jag la märke till var att vi var få svenskar som bodde i Rosengård. Det surrade av olika språk överallt.

Det gick ibland inte att göra sig förstådd.

Det brann ofta i området , även i det hus jag bodde i!

Odlade potatis ett år på en plätt men fann en dag att någon hade grävt upp allt!

Tvätten blev stulen när den hängde på tork.

Kriminaliteten märktes överallt.  Ungar sket i trappuppgången utanför min dörr. Det var den romska hälarens grabb som inte orkade åka upp till den egna lägenheten.

Under hela denna tid (6 år) i Rosengård var tillvaron kantad med elände omkring oss. 

Efter sista branden i vårt hus stod vi inte ut utan flyttade bort från detta förfärliga område.

Läs Lars Åberg vilken också bott i Malmö många år med rikliga erfarenheter från hur en stad förändras genom politiken.

https://bulletin.nu/kronikorer/all/vi-vet-redan-det-mesta-om-forortens-problem-utom-vad-man-kan-gora-at-dem 


När Kockums tvingades bort från staden och totalt 11.000 jobb slogs ut så hängde Malmö på pottkanten.

Man hade genom politiken fyllt staden med invandrare vilka var arbetslösa och levde på bidrag. Vilket man än idag gör!

Pengarna tog slut och vi som var anställda av staden höll på att inte få vår lön. Nedskärningarna inom skola och vård blev brutala.

Det var då som staten började ge pengar till Malmö!

Många miljarder varje år och som bekant när man får bidrag så slösas det på onödiga projekt.

Malmö är inget undantag.

Jag åkte upp till Rosengård för ett par år sedan men återvände ner till den "gamla" staden illa kvickt. Rosengård hade tappat all prägel av att tillhöra Sverige, stadsdelen och dess köpcentrum är Arabiska idag.


Jag kände mig som en främling där uppe i dess centrum. Förstod ju inte ens vad det stod på affärernas skyltar. Förstår ju inte arabiska tecken.

Aldrig mer Rosengård för mig!

Numera finns det ju samma typ av områden runt om i Sverige och detta har inte fört något gott med sig.

Kriminaliteten är värre än någonsin. Knarket flödar! Tre dagar in på det nya året har det begåtts tre mord!

Det känns dystert för det här landet och den ledning vi har är misslyckad. Men glöm aldrig att grunden till det samhälle vi har idag lades redan för 50 år sedan.

Det är ju inte länge sedan vi hade en borgerlig statsminister vilken hyllade den förda politiken och ansåg att Sverige skulle ta emot alla som ville komma hit. "Det är gott om plats, sa han"!

Denne man blev mycket hyllad för ett år sedan av samma parti när han framträdde som talare.

Ingen av de politiker vilka har understött den förödande politiken tar något ansvar för utvecklingen.

Inte  ens polisen och lagstiftarna har fått det stöd som behövs!

NI ÄR YNKLIGA OCH JAG KÄNNER BARA FÖRAKT ÖVER ER!



Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate