fredag, januari 15, 2021

Stuv Malmö , kom! Fredrik Ekelund!

 Jag minns en ung författare i Malmö vilken började bli omtalad och detta var 1983-84. Såg uppe på biblioteket i Rosengård att han skulle komma dit och tala om sin bok "Stuv Malmö, kom".

Jag bodde i stort sett bara ett kvarter från biblioteket vilket låg inne i Rosengårds centrum.  Lätt för mig att gå dit.
När jag sitter där o väntar så kommer en gammal vän insläntrande vilken jag inte har träffat på länge. Carl-Henrik Svenstedt vilken återvänt från Paris och fått en tjänst som professor på Högskolan i Malmö.
Det blev ett fint föredrag av Fredrik Ekelund.  Vi började stöta på varandra inom den sk kulturvärlden i Malmö eftersom jag på den tiden var aktiv inom politiken och längre fram inom Folket i Bild /Kf.
I många år höll vi kontakt via mail . 
Numera bor jag i Hökarängen och har tappat all kontakt med Malmö och vad som händer där nere inom kulturen.
Därför blev jag både glad och överraskad av att tidningen Bulletin utsåg Fredrik Ekelund till kulturchef.
Hans nya väg i livet som transperson har väckt lite uppseende och vissa kretiner gör sig roliga över detta val i livet.
Själv är jag bara glad att det finns människor som vågar gå sin egen väg.
Nu kan du läsa hans första kulturartikel i Bulletin bla om tänkaren vilken tänkte ihjäl  sig!https://bulletin.nu/kultur/all/filosofen-som-tankte-ihjal-sig 





Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate