söndag, september 22, 2019

Kvanthopp

Vi tar en titt på jordens "tvillingplanet" Venus. De två världarna var från början ganska lika, men de gick med tiden åt väldigt olika håll. Medan den milda och blå jorden är livets hemvist är Venus ett rasande inferno med temperaturer heta nog för att smälta bly. Vad var det som hände och vad kan vi lära oss av Venus öde? Redaktör: Marcus Rosenlund. E-post: kvanthopp@yle.fi 
Jag lyssnar ju mycket på radio sänd i Finland, Yle Vega Österbotten.
Kvanthopp är ett både trevligt och lärorikt program sänt av Marcus Rosenlund.Han varvar vetenskap med fin musik. Ringer upp olika personer vilka kan mycket om världen.
Idag hisnade jag inför de uppgifter han förmedlade om solen och planterna, särskilt om jordens utveckling och fall. 
När solen tids nog börjar bli gammal så blir solens strålar ca 10 % varmare och det räcker för att allt vatten på jorden förångas och försvinner. Jorden dör helt enkelt. OCH längre fram när solen ytterligare klappar ihop suger den in alla planeter i vårt solsystem.
Likt en stor dammsugare förgörs alla planter. 
Nå, inget för Greta och miljövännerna att änglas för eftersom det kanske är några miljarder år dit!
Men jag sa att jag hisnade och det gör jag när jag försöker tänka mig in i hela förloppet.

Det är så svårt att förstå! Allt ska förintas och så har hela universum hållit på i all oändlighet.
Stjärnor (solar) föds och dör precis som vi.
Här sitter jag och skriver några ord på en dator allt medan hela processen fortgår!!!
Då kommer frågan upp, varför finns vi och allt annat.Var kommer det från?
Den dag kvanthopp kan berätta detta då ska de få blommor av mig!
Men jösses så bra det här programmet är! På din mobil tar du ner appen som heter kort och gott 
ARENAN! Där kan du höra direktsänd radio samt lyssna på många poddar,allt på svenska!

https://svenska.yle.fi/profiler/marcus-rosenlund

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate