fredag, september 13, 2019

Alkohol finns även på söndagar!

Hörde en sk debatt på SR 1 idag om alkohol och söndagsöppet på Systembolaget.
Samma debatt som hördes när Systemet återigen började hålla öppet på lördagar igen eller när de har öppet lite längre på kvällen.
Moderater vill nu att även Systembolaget ska ha öppet på samma sätt som övriga affärer dvs. även på söndagar.
Vissa påstår då att världen går under och att folket kommer att supa ihjäl sig. Konstigt att tex människorna i Tyskland inte supit ihjäl sig.Det finns alkohol överallt . Säljs vid alla tider på dygnet. Jag har vistats i Berlin otaliga gånger under mitt liv och de har inte mycket till fylla där! Det är lugnt och fint även i "skumma" stadsdelar!
OM jag utgår från mitt eget liv som alkoholist så var det aldrig några problem att få tag på alkohol på vilken tid på dygnet det än gällde.
Idag är det genom mobiler och internet ännu lättare.Det finns langare över hela landet idag.
Risken som vanligt är att du får alkohol som är giftig. Renad industrisprit med tungmetaller har funnits till försäljning.
När jag vaknade bakfull på söndag morgon så sa jag åt familjen att vi idag skulle äta söndagsmiddag på krogen och då löste jag min bakfylla med detta besök.
Sveriges neurotiska hållning till alkohol är ju bara skadligt.Skapar bara ångest och att man skäms och dricker ännu mer.
Förbud skapar bara kriminalitet. USA:s stora expriment på 20-30-talet med förbudet byggde upp maffian vilket de lider av ännu idag. Sverige har också med sina lagar byggt upp kriminella nätverk vilka fungerar mycket välsmort.
Bättre är att rycka undan all sådan handel just genom bättre öppettider på Systembolaget.
Staten kan inte och ska inte "uppfostra" människorna, vi måste ta eget ansvar med våra liv. Så gjorde jag också och har nu varit nykter i 15 år.
Vi som har supit vet att inga stängda System hjälper oss,tvärtom!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate